AM 231 Soe Operation CRUPPER XVI 1 Golden Eagle
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Harald savner spurven"Code : J(JIG) Signal bakke: "F" Signal fly: NA
GEE: NA
EUREKA: NA
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
13 3 700 016 120 05:30 1CF/OF Woodbridge.
13 3 5/600 250/30 140 06:18 8CF/OF
Squad: RAF 298/644
1. F/O GRIFFITHS T M Halifax III NA658 8T-E "B" Flight
2. P/O Wells S T Halifax III MZ960 9U-F "D" FLight
Out: 19:25/55 DROP 01:19 C 01:19-32 C
- 1
- RCAF F/O Griffiths T M Pilot
- F/L Nadill W M Nav
- F/S Heeley R A/B
- F/S Whatmore L W/op air
- F/S Dickson J A/G
- F/S Hears Flight engineer
- 2
- F/O Wells S T Pilot
- Can 22506 F/L Miller J A Nav
- Aus.422504 Grey F G A/B
- F/S Brown R H W/op
- Can.R195967 Corman J A/G
- F/S Weaver J R F/Eng
1. SOE Crupper 16 60.44.00N-09.59.00E,. SUcessful. goood receptiom No brake pressure. landen Woodbridge 05:30 One hang up No 12 station. Good drop. Chutes seen open.
Route:
Base - 5645/0615 - 5800/0910 - 5917/0918 - 6014//0937 - DZ - RSR.
Cromer: 20:38 -2000' 04:52 - 2000'
N.Coast: 00:06 - 7000' 02:10 - 7000'
DZ area: VIs 5 miles, Clouds, 8/10 at 7-8000'- wind 350/25 mph
Load dropped when aircraft between 1st and 2nd light, but R/gunner says load fall short of centre of DZ to SE. Reception good and letter recognized easlily. Aircraft landed at Woodridge at 05:30 hrs, (No break pressure) and returened to Tarrant Ruston 15:00/21st Feb.
2. SOE Operation Norway Crupper 16. Completed. C-type lighst, flashing "F". Dropped well on DZ. 8 hang-ups No 2-9 stations due to failure of fuselage bombdoors to open fully. Four runs made. FInally 3 packages and 5 containers dropped. 8 brought back. Pos of DZ 604400N-095900E. Four runs made. No enemy action.
Route:
Base - 5645/0615 - 5800/0910 - 5917/0918 - 6014//0937 - DZ - RSR.
Cromer: 21:05 -1500' 05:17 - 3000'
N.Coast: 00:15 - 7000' 02:17 - 7500'
DZ. Vis. 15/20 miles, cloud 9/10 at 10000',- wind 350/28 mph
AIR-27-1649_2 p48 AIR-27-1653 p169AIR-27-2159-22 p11 AIR-27-1653 p167
20. februar. Temperatur -2 grader. Særmeldinger. Harald. Knut. Magne og jeg skal ta imot slipp pa Kluftsjøen. Særmeldingen for denne slippplassen Jompa - var "Harald savner spurven". Staal, Anders, Einar, Hallvard, Knut, Kåre, Ole R. og Ottar dro til Høgberget (slipp-plass Frøya).
Til tross for bekreftende særmelding om kvelden, kom det ikke fly til noen av plassene dette døgnet. Samme natt slappet engelsk fly lasten sin over Strandefjorden, og det aller meste falt i tyskernes hender. Dette var en sviende melding å få. Staal tok omgående kontakt med London og fikk til svar at flyet var nediset og måtte kvitte seg med lasten.
21. februar. Særmeldinger kl. 1430 (avlyttet på var "Sweetheart" radio), som varsler flyslipp pa Høgberget (Frøya) og Kluftsjøen (Jompa). Særmeldingene ble gjentatt i sendingen kl. 1930-2000, hvilket bekreftet at operasjonen ville bli iverksatt samme kveld. Kluftsjø-teamet (se se 21.02) startet fra Nystøl kl. 1915 for å kunne være på post fra kl. 2200. De første 14 dagene av slipp-perioden. som vi nå var inne i, kunne flyene komme i tidsrommet 2200 - 0200. I de siste 14 daigene i tidsrommet 0100 -0500. Vår slipp-plass (Jompa) la så å si vegg i vegg med koia på Kluftsjøen. Det var derfor tilstrekkelig at én mann sto vakt. mens de øvrige skiftet til tørt tøy etter ilmarsjen og fikk en liten hvil. Verre farne var karene på Høgberget, som matte slå ventetiden ihjel under åpen himmel. Det var klart pent vær, men noe vind.
Det ble stor spredning på skjermene og lang avstand til bunkerne - gjennomsnittlig ca 700 meter. Innen kl 0700 hadde vi ryddet unna alle skjermene og alt som lå på slipp-plassen. Nå tok vi en 3 timers hvil, og så
var det på'n igjen. Knut måtte ga med rapport til Nystøl. hvor Rolf satt klar med radiosenderen for å rapportere videre til London om vellykket mottak av slipp. Vi
22. februar. I grålysningen fortsatte vi det tunge arbeidet med å berge materiellet i hus. Det ble dagslys med livgivende sol. og det ble skumring. Øktene var lange og harde, men arbeidslysten - og matlysten! - var hele tiden på topp. I begynnelsen klarte vi containerinnholdet i 4 bører, senere presset vi det inn i 3. Containere med lettere innhold som mat. klær etc. gikk i 2 bører.
23. februar. Fortsatt slit med å bringe flyslippet i hus. Kl 1300 dukket Staal opp på Kluftsjøen drivende våt av svette etter å ha fraktet en 40 kilos tjærepapprull i tillegg til vanlig oppakning fra Helgedamseter. Staal spanderte ekte kaffe. Det smakte herlig. Også på Høgberget, fortalte Staal, hadde de vært uheldige med slippet. Vinden hadde spredt containerne vidt utover i skogen. Kl. 2000 brøt vi opp fra Kluftsjøen med kurs for Nystøl. Etter 20 minutters marsj fikk vi se en kraftig ildflamme i retning Vidalen. Det kunne se ut som et fly som var gått ned på fjellet og raste brennende ca 500 meter bortover, mens det etterlot seg
deler som brant med høy flamme. Vi rapporterte observasjonen til London, men fikk aldri noen forklaring på fenomenet.
Les mere i Dagboka til gutta i Buvassfareet under.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Kluftsjøen "JOMPA" | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Tarrant Ruston | Se mer |
Til Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Woodbridge | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
F/O Griffits T M | Se mer |
P/O Wells S T | Se mer |
Ottar Røe | Se mer |
Harald Byfuglien | Se mer |
Knut Solhaug | Se mer |
Magne Hådem | Se mer |
Rolf Russånes | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Handley Page Halifax III NA658 8T-E ✬ | Se mer |
Handley Page Halifax III MZ960 9U-F ✬ | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Dagboknotater om gutta i Buvassfaret | Se mer |