MTB 089 Patrol VP 33
Beskrivelse
Kilde: 30. (54) M.T.B Flotilla. Operasjon: 89 rapp nr: 64
Den 13.februar senkét båtene handelsfartøyer på henholdsvis 2000 og 1000 tonn på Hustadviken.
Styrke:
Styrkesjef: løytnant Danielsen
MTB 653 løytnant Martinsen
MTB 627 fenrik Lutken.
Sleper:
KNM Molde kpt.løytnant R. Christensen
Etter stormen kom godvær som så ut til å ville holde seg en tid. Det åpnet
muligheter for å kunne gjennomføre et nytt langtokt mot skipsleden nord
for Trondheim, men da værvarslene var på det mest gunstige, lå nesten hele MTB-styrken i Lerwick til reparasjon etter stormskadene.
KNM Molde hadde derfor bare MTB 653 og MTB 627 på slep da den styrte nordover mot Rørvik den 11. februar 1944.
Orlogskaptein Horve var embarkert ombord i Molde. Slepet gikk greit med 10 knops fart hele dagen og natten, men om morgenen den 12. februar viste været tegn til å forverre seg. Ved middagstid, da styrken var på høyde med Grip fyr, besluttet Horve å oppgi Rørvikprosjektet til fordel for det alternative operasjonsområdet i Kristiansundsleden. MTB-ene startet motorene og forsvant inn mot kysten, mens Molde returnerte til Lerwick.
Les mere i bøker under.
Det foreligger et fyldig materiale etter denne tragedien, derav også en Masteroppgave fra 2020.
Om kvelden 13.Februar 1944 ble Irma oppdaget av de norske MTB 627 og MTB 653, som lå på lur ved Hestskjær på Hustadvika. Hurtigruteskipet var da for nordgående med post og 1650 tønner sild, med sin besetning på 46 og 47 passasjerer, samt 5 tyske flak-mannskaper. Marinefartøyene antok at det var i tysk tjeneste siden det var utstyrt med luftvernkanoner. Det gikk til angrep med torpedoer og kanonild; Irma ble rammet i forskipet og brakk over, veltet mot babord og sank iløpet av noen sekunder. 36 av besetningen og 25 passasjerer omkom. Bare 25 kom overlevende fra dette tragiske forlis; også Hjemmeflåten hadde sine ofre. Se link.
"Om kvelden 13. februar 1944 var DS «Henry» på vei nordover mellom Molde og Kristiansund, underveis fra Risør til Muruvika i Malvik med kvarts. Like sør for Hestskjær fyr ble hun passert av hurtigruteskipet DS «Irma» som også var på vei nordover. Lenger bak kom bukserbåten «Hoplafjord» med en lekter på slep. To norske torpedobåter stasjonert på Shetland lå i skjul ved Averøy for å gjøre anslag mot tysk skipstrafikk. DS «Irma» var utstyrt med luftvernkanoner, og torpedobåtene antok at DS «Irma», DS «Henry» og «Hoplafjord» var en del av en konvoi.
Klokken 18.30, like nord for Hestskjær fyr, ble DS «Irma» angrepet av de to norske torpedobåtene. Skipet ble truffet av to torpedoer og brakk i to og sank i løpet av få minutter. DS «Henry» ilte til unnsetning og satte ut livbåter. Ikke lenge etter ble også DS «Henry» truffet av to torpedoer og sank. En stund etter senkingene kom «Hoplafjord» fram til åstedet og deltok i redningsarbeidet. 61 mennesker fra DS «Irma», og 4 fra DS «Henry» omkom. Vrakene av DS «Henry» og DS «Irma» ligger på omtrent 200 meters dyp.
16. september 2002 avduket kong Harald V et minnesmerke i Sveggen i Averøy kommune. Steinskulpturen «Stille rom» av kunstneren Geir Stormoen står med utsikt til stedet DS «Irma» og DS «Henry» ble senket, og på en bronseplate står navnene på de som omkom.
Se Wikipedia under.
I tillegg er det endel materiell fra Det tyske historiske marine museum:
Gefechtsbericht A: Angreifer: 54th MTB 627 653
Gefechtsbericht A: MTBs (Lt. Henriksen, Lt. Marthinsen) in der Nacht vom 13./14.02. nach Trondheim geschleppt. In den Schären wurden 2 eskortierte norw. Handelsschiffe versenkt. <<< Die Versenkungen beruhen auf einem Irrtum, da die mit Positionslaternen fahrenden Routendampfer befehlsgemäß nicht angegriffen werden dürfen. Die hohen Verluste unter den Mannschaften und Passagieren beider Schiffe werden von der NS-Propaganda in Norwegen für eine anti-britische Hetzkampagne genutzt [4] >>>
Gefechtsbericht B: Gefechtsbericht B:14/18u30 Norw. Routenschiffe "Jrma" (1350 BRT) und "Henry" (650 BRT) bei Kristiansund-Nord von Feindboot mit Torpedos versenkt. Nach Schätzung sind dabei auch 50 Norweger gefallen. -- Die Behauptung der Briten, dass die Handelsschiffe von 1 bewaffneten Boot begleitet wurden, dass sie keine Nationalitätskennung und keine Positionslichter getragen habe ist falsch. Es gab keine Escorts, nur ein großer Schlepper lief im Abstand etwa einer halben Stunde den Handelsschiffen voraus. [3]
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Lerwick | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Kaptein Thore Horve | Se mer |
Per Edvard Danielsen Lt | Se mer |
Martinsen Sigurd Wilhelm Lt | Se mer |
Per Erling Lutken Fenrik | Se mer |
KL Christensen Ragnar Edler | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MTB 653 | Se mer |
MTB 627 | Se mer |
KNM Molde | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Rute til IRMA og HENRY | Se mer |
Angrep i skjærgården : norske motortorpedobåters operasjoner fra Shetland 1941-1945 | Se mer |
Torpederingen av Irma fra Romsdalsmuseet TV | Se mer |
NRK Evig heder, Episode 3, 11:07 fra start | Se mer |
WIKIPEDIA DS Henry | Se mer |
KSR DS Henry | Se mer |
KSR DS Irma | Se mer |
Wrecksite - HENRY | Se mer |
Wrecksite DS IRMA | Se mer |
Minnehallen | Se mer |
MASTER-oppgave "Hurtigruta DS Irma i okkupasjonshistorien" Andreas Kvamme Nygaard | Se mer |
Norges sjøkrig 1940-1945. 6:2 2 : Marinens operasjoner fra baser i Storbritannia m.v. fra januar 1944 til juni 1945 | Se mer |
Lang kyst! : en fortelling om fartøyer og folk på norskekysten under krigen | Se mer |
Historisches-marinearchiv.de Irma og Henry. | Se mer |