MTB 003 Patrulje N
Beskrivelse
Styrke:
MTB 620 løytnant Prebensen Div. 1
MTB 623 løytnant Haavik Div. 1
Kilde: 30. (54) M.-T.B Flotilla. Operasjoner Rapp nr 2.
Senket 2 handelsskip 6/7000 ton Askvoll
2 div i opr nr 4.
Kl. 0800 den 26. november 1942 gled styrken ut fra Lerwick i følge med
MTB 618, som skilte lag ved middagstid på uavhengig operasjon. Vinden var akterlig styrke 4 og sjøen moderat.
1. div: MTB 620 fikk radarkontakt med norskekysten 25 n. mil av og landkjenning av Batalden kl. 1915. 1 klart måneskinn styrte styrken sydover med land innen synsvidde til Alden lå tvers kl. 2230. Der ble kursen lagt om. Kl. 0015 trengte styrken inn i skjærgården nord og øst av Alden.
Alle lyktene i leden så ut til å være tent til god hjelp i navigeringen. Kurs
ble lagt i hvit sektor av Østnes lykt, deretter mot Vilnes nord av Rauøy,
videre nord av Kjeøy, så i grønn sektor Vilnesfjord lykt, deretter i grønn
sektor Prestøy lykt til Prestøy.
Idet styrken passerte Prestøy kl. 0108 og ankerplassen ved Askvoll åpnet
seg, kom to oppankrede handelsskip til syne og innenfor dem fire eskorte-
fartøyer. Prebensen kastet ikke bort tiden. På 700 yards avstand skjøt han
begge torpedoene mot den nordligste ankerliggeren, som så ut til å være et tungt lastet skip på over 5000 tonn. Styrbord torpedo detonerte midtskips, og man så en vannsøyle skyte 100 fot til værs. Babord torpedo skar for meget ut oe traff enten en brvgge eller et av eskortefartøyene.
Begeistringen ombord var stor. Løytnant Prebensen skrev følgende telegram: "Senket to fartøyer på Askevolds havn. Alt vel."
Den engelske telegrafist Slater kodet telegrammet nede i sitt lille radiorom, og ikke lenge etter lå meddelelsen på bordet i Scapa Flow og i Lerwick hvor kameratene ventet i spenning.
Les mere i bøker under;
I Askvoll lå en rekke tyske skip — handelsskipene «Harvestehude» og «Hertha», eskortefartøyene «Vim», «Taube» og «Eisblink» og en undervannsbåt jager — «U-Jäger 1704».
Kl. 0108 passerte motortorpedobåtene — med M.T.B. 620 i téten — Præstøy med sakte fart i slagskyggen av land. Kort tid etter ble det fra båtene sett to handelsskip og tre eskortefartøyer på havnen i Askvoll.
Se mere i Norge i sjøkrig under.
"D. "Harvestehude", destinations: Kirkenes, Petsamo, cargo: 1477 t of flour and provisions, 629 t of army ammunition, 570 t of roofing felt, 138 t of detoxification substances for XIX. (Geb.) AK, received a torpedo hit in the engine room in the harbor of Aksvoll (northern Sognefjord)"
Om morgenen 26. november 1942 forlot MTB-618 av løytnant Alf H. Andersen, MTB-620 til løytnant Axel W. Prebensen og MTB-623 til løytnant Alf K. Haavik fra Lerwick og satte kursen mot Norges kyster. Klokken 11:45 skilte MTB-618 seg og dro nordover for å feie Frois Channel. De resterende båtene ved 22:30-tiden nådde Olden-øya nord for Bergen, gikk rundt den fra nord og gikk i lav fart dypt inn i fjorden mot øst. Etter å ha rundet øya Mokalasset fra sør, dreide de nordover til Presta fyr. Nå lå båtene 14 mil dypt inne i fjorden. Lagene var klare til umiddelbart å gå i kamp.
Presta ble passert klokken 01:08 27. november, og båtene gikk til Askevold. To fartøyer ble sett ankret sør for brygga. Gruppesjefen, løytnant Prebensen, siktet mot det nordlige "5000-tonns skipet" , svingte til høyre, og først da la merke til "tre små eskorteskip" - faktisk av de seks enhetene i rederiet var det bare jegeren Uj- 1704 var et krigsskip. Løytnant Howick, som fulgte Prebensen 25 meter, tok en skarp sving til høyre og dirigerte MTB-623 mot det sørlige " 6000-tonns skipet" . Ingen bevegelse ble observert på fiendens skip. MTB-620 avfyrte begge torpedoene fra 600 meter, med sikte på at den ene skulle treffe midtskips, men bare en torpedo traff skipet; den andre passerte innen noen få fot fra målet. MTB-623, ifølge rapporten, traff målet med både torpedoer - baug og midtskips, selv om en i virkeligheten eksploderte ved sammenstøt med en undervannsstein.
Etter dette ga nordmennene 25 knop og svingte nordover inn i Granesundstredet. Først etter dette ble det avfyrt skudd fra et av skipene. Nordmennene så seg rundt i det skarpe måneskinnet at «begge torpederte skip sank, og bare overbyggene deres stakk ut over vannet . » Prebensen radio: «Senket to skip i Askevold havn. Alt er bra . "
På vei tilbake ble været gradvis verre og vinden økte til sterk bris. Båtene nådde snart Lerwick, hvor de fortøyde klokken 14:30 27. november. For to senkede fiendtlige skip ble to båtførere tildelt Militærkorset, Norges høyeste militære utmerkelse . Faktisk var resultatene av dette strålende angrepet mye mer beskjedne: det torpederte skipet Harvestehude (tidligere franske Ville de Reims, 4638 tonn) ble satt på bakken og raskt gjenopprettet, og Hertha "(Hertha, 1375 tonn) sank, men ble hevet og reparert i august 1943.
Se tysk og russisk link under:
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Prestøy ved Askvoll | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Lerwick | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Lt Prebensen Axel Winge | Se mer |
Haavik Alf Christian Lt | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MTB 620 | Se mer |
MTB 623 | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Norske torpedobåter gjennom 100 år 1873-1973 | Se mer |
Norges sjøkrig 1940-1945. 6:1 1 : Marinens operasjoner fra baser i Storbritannia m.v. fra juli 1940 til desember 1943 | Se mer |
Angrep i skjærgården : norske motortorpedobåters operasjoner fra Shetland 1941-1945 | Se mer |
Klar til kamp : beretningen om de norske motortorpedobåters innsats i Kanalen og på Norskekysten under verdenskrigen 1940-1945 | Se mer |
Warsailors D/S Hertha William Hansen, Bergen 1365 gt Built Sliedrecht, Netherlands 1917. Previous name: Venus 2 until 1923. | Se mer |
Wrecksite UJ-1704 12.12.1942 | Se mer |
SS EISBLINK - Eskorteskip | Se mer |
Forum-marinearchiv.de Harvestehude | Se mer |
UJ 1704 | Se mer |
Historisches-marinearchiv.de | Se mer |
warspot.ru oversatt gjennom Google Trraanslate | Se mer |