AU Patrol Norway Firth
Beskrivelse
VICKERS Wellington XIV NB811
Operation started in takeoff from RAF Wick 26/9-44 00:50.
The operation was A/U patrol in Norwegian Firth.
A/C was captained by P/O Biddle Gordon A RCAF.
Crew:
- Flying Officer Biddle, Gordon A (RCAF) Captain
- Flying Officer Death, George F (RCAF) Pilot
- Flight Lieutenant Neil, Maurice M (RCAF) Navigator
- Warrant Officer Firestone, E Harvey (RCAF) Wireless Operator/Air Gunner
- Pilot Officer Graham, Kenneth W (RCAF) Wireless Operator/Air Gunner
- Warrant Officer Grandy, George Edward (RCAF) Wireless Op/Air Gunner
1: The aircraft failed to return to base and from fixes obtained is presumed to have force landed in Norway shortly after 06:22 (+ 2 Norsk tid). One fix placed the A/C between Bergen and Herdla.
2: 26/9-44 407 Sqdn report: " Weather fair- Five crew on Ops. Norway Firth. P/O GA Biddle and crew failed to return. From messages receives, it was learned he developeb serious enginetrouble and he elected to head for the nearly Norwegian coast rahter then try to return to base on one engine. When the last fix was made of him, they were well over the coast of Norway. He all have hopes of the crew beeing ok.- In his crew were F/O GF Death 2 pilot, F/l MM Neile, and P/O KW Graham, WO G E Grandy, W/O E H Firestone Sop/Ag's.
3: 12/10-44 407 Sqdn report: Very high wind clearing during afternoon. Five crews on Ops. all returned safely. Word has been received that P/O G A Biddle and crew were safe and beeing landed in Great Britain.
1: AIR-27-1794-42 p 13
2: AIR-27-1794-41 p 2
3: AIR-27-1794-43 p 1
Øyenvitne til landingen - Einar Evensens historie:
"Det var tidlig på morgenen den 26/09 1944 like før klokken 08.00, jeg satt ved frokostbordet i mitt hjem på Björnaroy og så gjennom vinduet. Det var en grå morgen på høsten med ganske god sikt. Jeg studerte oppsettet for dagen, eller mer korrekt for kvelden og natten. Årsaken til denne «tenkeaktiviteten» var at Mil.Org. gruppen som jeg ledet på Lepsoy hadde viktige oppgaver å utføre. Dette refererte særlig til en våpentransport fra Austevoll til Os.
Det var fly i luften, og av lyden hørte jeg at de ikke var tyske. Følgelig måtte de være – ja – ingen tvil om det, det må være våre venner fra England som ville gi oss et håndtrykk for å vise at de tross alt ikke var så veldig fjerne.
Disse tankene rant gjennom hodet mitt mens jeg skyndte meg inn på gården for å se og følge dette uventede morgenbesøket.
Mens jeg sto på gården oppdaget jeg raskt flyet. Det var et tomotors bombefly som kom inn fra vest i lav høyde. Men for meg virket det som om noe var galt med hastigheten. Sen som en tungt lastet lekter passerte den over meg og satte kursen mot Os og snudde så mot Haugland. Kort tid etter gikk den ned og landet. For meg virket det som om den traff bakken like ved ungdomshuset på Haugland
Les mere under. Ovenstående er oversatt med Google translate og "pyntet på".
Helen Mowinkel Nilsen drev på med en Milorg operasjon i området - og deltok i planen med å få flygerne i sikkerhet, via Strøno, Lønningdal, Little Canada og frem til SC VIGRA tok imot de.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Baggahaugen | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Wick John O' Groats Airport | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
F/O Biddle, Gordon A | Se mer |
F/O Death, George F | Se mer |
W/O Firestone, E Harvey (RCAF) Wireless Operator/Air Gunner | Se mer |
P/O Graham, Kenneth W (RCAF) Wireless Operator/Air Gunner | Se mer |
W/O Grandy, George Edward (RCAF) Wireless Operator/Air Gunner | Se mer |
F/L Neil, Maurice M | Se mer |
Helen Mowinkel-Nilsen Fenrik | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Armstrong Wellington GR Mk XIV NB811 | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Einar Evensen's Story | Se mer |
OS Sogelag om hendelsen | Se mer |
Minneplater på Baggehaugen | Se mer |
Canada.ca National Defence News The Maple Leaf | Se mer |
Six sacks of Potatoes | Se mer |
Shetlands-Larsen | Se mer |