AM 190 SOE Operation CURB I 5 Cormorant
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Domsigere har høye hatter"
Code : F2 (Fred) Signal bakke: R, Signal fly: NA
EUREKA: NA
GEE: Lost fix before coast.
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
13 1 500 346 135 06:26
13 3 500 280 135 07:12
Squad: RAF 298/644
1: F/O Rogers F M Halifax III NA667 8T-C
2: W/O Oliver A R Halifax III MZ961 2P-S
Out: 02.3.44 19:54/20:14 Drop: 02:08/33
- 1
- F/O Rogers F M Pilot
- F/L Carrow D D Nav
- F/L Bubb K R A/B
- P/O Sells B G Wop/Air
- F/O Cooke L H A/G
- F/S Woodcock R Flight engeneer
- 2
- W/O Oliver, V.R. RAF, Pilot
- Ca.jr.24205 F/O Butterill. G. Nav.
- F/O Inachin, B.O. B/Aim.
- F/S Martin. G.F. W/O.
- F/S Dowdeswell A/G
- F/S Quiney. K. F/eng
1. SOE Curb 1B 60.36.00N-11.05.30E Sucessful, good reception.
2. SOE Operation Norway Curb1B. Completed. DZ 60.36.00N-11.05.30E Routa same as above. Visibility unlimited. Meagre flak ships.
2-3-45 S SOE Curb1B 11:00 Norway lgt flak from ship-load dropped
AIR-27-2159-24 2 AIR-27-2165 134
AIR-27-1649_2 64 AIR-27-1653 240
W/C Oliver, AM 190 CURB 1 (Cormorant) 5 Fjærskinstad seter
F/O Goss AM 216 CRUPPER 11 (GOLDEN EAGLE) 6 Tverrvasseter
F/Lt Roberts AM 428 CURB 11 (Cormorant) 3 Fjortentjernsmyren
successded in dropping their loads but
P/O Stephen Thompson Wells AM 469 EARS 2 30 km Øst Elverum s 491 styrtet i Nordsjøen etter slipp. After leaving Norway P/O Wells sent messages indicating that he would have to ditch and his last messag was sent at 0320 hrs in position 56N 0655E - Search parties were sent out by sea and air for several days and though a dinghy was found, nobody could be rescued. It was subsequently learned that P/O Wells completed his mission.
F/O Blake AM 350 CROP 18 Ved Årnes, D12.2
S/L Scott AM 319 PELHAM 8 (PHEASANT) 3 Nystølen
S/L Scott ws obliged to feather an engine over Norway and, before reaching the English coast, the oil pressure had dropped to 40 lbs/Sq.in. on two other engines. On reaching the coast S/L Scott made a 'Mayday' call and landed at Langham.
-reported no reception.
Etter dette kom det, som tabellen over viser, ytterligere to slipp, 4 fly, på Skreitjernmyrene. Vi har ingen sikre deltakerskildringer fra disse, men det er heller ingenting som taler mot riktigheten av det SOE sin rapporter viser.Når det gjelder hvilke «varer» som kom, vet vi hva som ble lastet inn for forsendelse 22. februar 1945, men oversikten er samlet for Skreitjern og Vindfloen. Også denne gang var det i hovedsak våpen, ammunisjon og sprengstoff, men også støvler for mannskapene. Tilsammen ble det sluppet 80 konteiner og et antall pakker over Skreitjernmyrene. Dette betyr adskillige tonn våpen, ammunisjon og annet utstyr. Dersom vi som et tankeeksperiment, går ut fra en nettovekt på 100-150 kilo pr. konteiner kommer, vi til 8-12 tonn, altså ikke småtteri som skulle ryddes vekk, gjemmes
unna midlertidig, og så fraktes videre.
Mjøsmuseet Årbok 2013
Også vi når det blir krevet - Motstandsbegelsen på Østre Toten og Kolbu - Kapittel 10 - Flyslippene
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Fjørkenstad | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Tarrant Ruston | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
F/O Rogers F M | Se mer |
W/O Oliver A R | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Handley Page Halifax III NA667 8T-C ✬ | Se mer |
Handley Page Halifax III MZ961 2P-S ✬ | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Oliver flights | Se mer |
Carl Petersen Luftkrig 1939-1945 | Se mer |
Mjøsmuseet Årbok 2013 Også vi når det blir krevet - Motstandsbegelsen på Østre Toten og Kolbu - Kapittel 10 - Flyslippene |