Fremdriftsmiddelutforsker

Velg en fremdriftsmiddel

Voorpostenboot V5108 Föhn ✝ - Hvalfanger


Beskrivelse

1911 Hauken II

1911 – Levert som hvalbåt fra Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough til A/S Ørnen v/Søren L.Christensen, Sandefjord – HAUKEN II
1928 – Overført/solgt til Norwegian Bay Whaling Co A/S v/A/S Thor Dahl – HAUKEN II
1931 – Solgt til Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S v/A/S Thor Dahl – HAUKEN II
1932 – Solgt til Thorland Limited v/A/S Thor Dahl, Sandefjord/ London for fiske av torsk og kveite ved Grønland
1936 – Solgt til Hadarøy A/S, Ulstein etter feilslått fiske på Grønland, og omdøpt HARDARØY – M-29-U (selskapets eiere: Harald Teigene, Ottar Teigene, Arthur Teigene, Leif Moldskred, Arne Molskred, Sigurd Urke, Toralf J. Vik, Nils Rinde, Johs. N. Osnes, O. Sellevold, Johan L Garshol, Elias Garshol). Forlenget og reparert på Liaaen mek. Verksted, Ålesund. Ny lengde: 125.5′, ny tonnasje: ca. 207 brt, 74 nrt. 1939 Nytt maskineri innstallert ved Haugesund Slip. En Deutz diesel motor på 400 BHK
18/1940 – Beslaglagt av tyskerne nytt navn – V5108 FOHN
12/1941 – Grunnstøtte syd av Kapellneset under slaget ved Måløy. Det tyske mannskapet ble tatt til fange av engelske marine. Av et mannskap på 20 greide fire å gjømme seg. De resterende 16 ble fraktet til England. Båten ble skutt i brann og senket ved artelleri.
1942 – Hevet og hugget i oktober.

Maskineri:
Trippel dampmaskin 3 sylindere diam. 12.3″-20.0″-34.0″.
Bygget ved W. V. V. Lidgerwood, Coatbridge.
Kjeler bygget ved Palmers S & I Co. Hebburn on Tyne.

Two of the steamers, SS Reimar Edzard Fritzen and SS Normar, followed the Fohn’s example and beached themselves in a small bay to the north of the town.


Hendelser til fremdriftsmiddel

TittelDatoLenke
SOE Operation ARCHERY (Måløy-raidet)1941-12-26Se mer

Galleri


Nyttige lenker

TittelLenke
DS Hauken IISe mer
DS Hauken / V5108 FöhnSe mer
V5108 Föhn Se mer