Fremdriftsmiddelutforsker

Velg en fremdriftsmiddel

KNM BODØ - Patruljebåt - Liverpool Local Escort Force, 7.11.1941 - 28.10.1943. 54. M.T.B, flotilje. 1943-1944, 30/10/44 -20/2/45 A.C.O.S in Scapa Flow, 20/2/45 to end: 1. Minesveiperdivisjon


Beskrivelse

  • Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
  • Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
  • Hastighet Ca. 14,0 knop
  • Lasthåndtering Fangstbåt
  • Kjeletype 1 x hoved kjele (vannrørskjel/water tube boiler), oljefyrt, type Hawthorne Lesley
  • Kjelebygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge
  • Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
  • Navigasjonsutstyr Dybdemåler, radiopeiler, kompass
  • Kommunikasjonsutstyr Telefoni og telegrafi
  • Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
  • Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 18,5"-32,5"-56", slag 27", 168 NHK/1.700 IHK v/140 o. min
  • Maskin-/motorbygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge


    1936 Bygget som hvalbåt GOS VIII ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfanger-A/S Pelagos (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Levert med vannrørskjel. Noe som ikke var så vanlig på denne tiden.
    Fanget med Fl/k PELAGOS i sesongen 1936/37.
    1937 Gikk til Walvis Bay for sommeropplag og vedlikehold etter sesongen.
    I fangst for kokeriet PELAGOS i sesongen 1937/38.
    1938 Sesongen 1937/38 ble resultatet for ekspedisjonen 126.403 fat hvalolje og 5.993 fat spermolje med 8 hvalbåter.
    Fanget for kokeriet PELAGOS i sesongen 1938/39.
    1939 Sesongen 1938/39 ble resultatet dårlig for de fleste ekspedisjonene. PELAGOS oppnådde kun 66.281 fat hvalolje og 13.724 fat spermolje. Hvalbåtene ble etterlatt i Walvis Bay for sommeropplag og vedlikehold.
    Fanget for kokeriet PELAGOS i sesongen 1939/40.
    1940 Ankommer Walvis Bay, Syd-Vest Afrika fra fangst i isen 17/03-1940. Overført til Nortraships flåte. Forlater Walvis Bay 17/07-1940 med kurs for Halifax, Canada via Pernambuco, Brasil for bunkering. Ankom Halifax 24/08-1940. Rekvirert av Den Norske Marine (KNM) i desember. Ombygget til patruljefartøy i Halifax. Omdøpt KNM BODØ, med norsk mannskap. Innlemmet i en britisk eskortegruppe stasjonert i Liverpool (UK) ved navnet Liverpool Local Escort Force.
    Av de 107 norske hvalbåtene som kom under Nortraships kontroll høsten 1940, havnet 21 båter i Nortraships Whaling Departement for hvalfangst i 1940/41-sesongen. Den norske marinen rekvirerte 16 av de andre mens de resterende 70 båtene ble satt i Royal Navy’s world wide tjeneste.
    Hun fikk sin base i Birkenhead sammen med to andre norske hvalbåter som var ombygget (GOS IX som HMS NARVIK, og KOS XX som KNM MOLDE), i tillegg til tre engelske fartøyer som alle gikk inn i Liverpool Local Escort Force . De ble satt til å eskortere konvoier frem og tilbake over Nord-Atlanteren, og andre steder om nødvendig.
    1943 Var på retur til England fra Norge etter landsetting av 40 mann og utstyr da de antagelig gikk på en mine og sank 04/01-1943 kl.05.10, ca. 50–60 nautiske mil ØSØ av Aberdeen, Skottland. Hun sank på 5-10 minutter. Av en besetning på 33 mann, kom kun 5 mann seg opp i flåten. Kun to mann, nestkommanderende Willem Flood Johannesen (senere hvalskytter) og kvartermester Fritz Holm overlevde.


  • 1936 Bygget som hvalbåt GOS VIII ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfanger-A/S Pelagos (Bruun & von der Lippe), Tønsberg. Levert med vannrørskjel. Noe som ikke var så vanlig på denne tiden.
  • Fanget med Fl/k PELAGOS i sesongen 1936/37.
  • 1937 Gikk til Walvis Bay for sommeropplag og vedlikehold etter sesongen.
  • I fangst for kokeriet PELAGOS i sesongen 1937/38.
    1938 Sesongen 1937/38 ble resultatet for ekspedisjonen 126.403 fat hvalolje og 5.993 fat spermolje med 8 hvalbåter.
  • Fanget for kokeriet PELAGOS i sesongen 1938/39.
    1939 Sesongen 1938/39 ble resultatet dårlig for de fleste ekspedisjonene. PELAGOS oppnådde kun 66.281 fat hvalolje og 13.724 fat spermolje. Hvalbåtene ble etterlatt i Walvis Bay for sommeropplag og vedlikehold.
  • Fanget for kokeriet PELAGOS i sesongen 1939/40.
    1940 Ankommer Walvis Bay, Syd-Vest Afrika fra fangst i isen 17/03-1940.
  • Overført til Nortraships flåte. Forlater Walvis Bay 17/07-1940 med kurs for Halifax, Canada via Pernambuco, Brasil for bunkering. Ankom Halifax 24/08-1940. Rekvirert av Den Norske Marine (KNM) i desember. Ombygget til patruljefartøy i Halifax.
  • Omdøpt KNM BODØ, med norsk mannskap. Innlemmet i en britisk eskortegruppe stasjonert i Liverpool (UK) ved navnet Liverpool Local Escort Force.
  • Av de 107 norske hvalbåtene som kom under Nortraships kontroll høsten 1940, havnet 21 båter i Nortraships Whaling Departement for hvalfangst i 1940/41-sesongen. Den norske marinen rekvirerte 16 av de andre mens de resterende 70 båtene ble satt i Royal Navy’s world wide tjeneste.
  • Hun fikk sin base i Birkenhead sammen med to andre norske hvalbåter som var ombygget (GOS IX som HMS NARVIK, og KOS XX som KNM MOLDE), i tillegg til tre engelske fartøyer som alle gikk inn i Liverpool Local Escort Force . De ble satt til å eskortere konvoier frem og tilbake over Nord-Atlanteren, og andre steder om nødvendig.
  • 1943 Var på retur til England fra Norge etter landsetting av 40 mann og utstyr da de antagelig gikk på en mine og sank 04/01-1943 kl.05.10, ca. 50–60 nautiske mil ØSØ av Aberdeen, Skottland. Hun sank på 5-10 minutter. Av en besetning på 33 mann, kom kun 5 mann seg opp i flåten. Kun to mann, nestkommanderende Willem Flood Johannesen (senere hvalskytter) og kvartermester Fritz Holm overlevde.

Hendelser til fremdriftsmiddel

TittelDatoLenke
MTB X37 SOE Operation Carhampton 1. forsøk1942-11-14Se mer
MTB X38 SOE Operation Carhampton 2. forsøk1942-11-15Se mer
MTB X39 SOE Operation Carhampton Completed1943-01-01Se mer
SOE Operation Carhampton1943-01-13Se mer

Galleri


Nyttige lenker

TittelLenke
Sjøhistorie: HNoMS Bodø ex GOS VIIISe mer