Tidslinjeutforsker

MK X002 Hjemsendelse av sabotører

10. Juni, 1940

Laster

SOE 017 Operation MANDIBLE ( former Castle)

23. Februar, 1941

Laster

SOE Station CHEESE I 25.2.41-18.6.41

25. Februar, 1941

Laster

SOE Station ZETA 7/11-41 til okt-42

7. November, 1941

Laster

SOE Operation ARCHER HERON I - HERON II 18/12-41 til 1/5-43

18. Desember, 1941

Laster

SOE Station ANTRUM 30/12-41 til 30/5-42

30. Desember, 1941

Laster

Telavåg tragedien

26. Februar, 1942

Laster

SOE 019 Kapringen av DS Galtesund

14. Mars, 1942

Laster

SOE Operation MALLARD

10. April, 1942

Laster

SOE Operation RAVEN

19. April, 1942

Laster

SOE Station RAVEN 1/5-42 til ca 1/3-43

19. April, 1942

Laster

SOE Station CHEESE III 01/5-42 til ?

20. April, 1942

Laster

SOE Station CHEESE A 01/5-42 til ?

20. April, 1942

Laster

SOE Station PENGUIN PRIMUS -/- til -/- NC

1. Mai, 1942

Laster

SOE Station CROW 12/5-42 til 26/7-42

12. Mai, 1942

Laster

SOE Operation ARQUEBUS

1. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation MARSHFIELD

5. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation KESTREL

5. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation TITLE

5. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation PETREL 30/11-42 til 10/2-43

30. November, 1942

Laster

SOE Station HAWKE / Operation KINGFISHER Kom aldri igang.

12. Desember, 1942

Laster

SOE Operation Martin

25. Desember, 1942

Laster

SVERIGE SOE Innsetting Martin

25. Desember, 1942

Laster

SOE Station MOORHEN Aldri i drift

6. Januar, 1943

SOE Station LARK - LARK BLUE og LARK BROWN

23. Februar, 1943

Laster

SOE Operation GRANARD

26. Februar, 1943

Laster

SOE Kapringen av MS Tromøsund

28. Februar, 1943

Laster

SOE Station ANTRUM RED/BLUE 7/3-43 til 17/1-44

7. Mars, 1943

Laster

SOE Station ANVIL 27/4-41 til 11/1/43

12. August, 1943

Laster

BOAC-481 Jan Baalsrud

21. September, 1943

Laster

SOE 001 VESTIGE I Operation " MS HARDMUTH"

23. September, 1943

Laster

SOE 002 VESTIGE II Operation Skips sprenging NC

24. September, 1943

Laster

SOE 003 VESTIGE III Operation angrep på " SS JANTJE FRITZEN"

6. Oktober, 1943

Laster

SOE 014 SOE Operation Barbara

22. November, 1943

Laster

SOE 010 GOLDFINCH D14.3 kurs

2. Januar, 1944

Laster

SOE 013 GOLDFINCH D14.2 kurs 12 kurs Januar til mai 110 mann

10. Januar, 1944

Laster

SOE 012 GOLDFINCH D14.1 kurs

1. Februar, 1944

Laster

SOE Operation MERLIN

28. Februar, 1944

SOE 009 VESTIGE XIV

1. Mai, 1944

Laster

SOE 007 VESTIGE VIII

29. November, 1944

Laster

SOE 004 VESTIGE IV Operation 1 Akselsens Tønnefabrikk

29. November, 1944

Laster

SOE 006 VESTIGE V

29. November, 1944

Laster

SOE 008 VESTIGE XII

29. November, 1944

Laster

SOE 005 VESTIGE IV Operation 2 AT Leiren på Eikeland

2. Januar, 1945

Laster

SOE Convoy JW64 Evakuering fra Sørøya

5. Februar, 1945

Laster

SOE Station ANTRUM PINK/PURPLE 14/2-45 til Frigjøringen

14. Februar, 1945

Laster

TROPPETRANSPORT001

15. Mai, 1945

Laster

MK X002 Hjemsendelse av sabotører

SOE 017 Operation MANDIBLE ( former Castle)

SOE Station CHEESE I 25.2.41-18.6.41

SOE Station ZETA 7/11-41 til okt-42

SOE Operation ARCHER HERON I - HERON II 18/12-41 til 1/5-43

SOE Station ANTRUM 30/12-41 til 30/5-42

Telavåg tragedien

SOE 019 Kapringen av DS Galtesund

SOE Operation MALLARD

SOE Operation RAVEN

SOE Station RAVEN 1/5-42 til ca 1/3-43

SOE Station CHEESE III 01/5-42 til ?

SOE Station CHEESE A 01/5-42 til ?

SOE Station PENGUIN PRIMUS -/- til -/- NC

SOE Station CROW 12/5-42 til 26/7-42

SOE Operation ARQUEBUS

SOE Operation MARSHFIELD

SOE Operation KESTREL

SOE Operation TITLE

SOE Operation PETREL 30/11-42 til 10/2-43

SOE Station HAWKE / Operation KINGFISHER Kom aldri igang.

SOE Operation Martin

SVERIGE SOE Innsetting Martin

SOE Station MOORHEN Aldri i drift

SOE Station LARK - LARK BLUE og LARK BROWN

SOE Operation GRANARD

SOE Kapringen av MS Tromøsund

SOE Station ANTRUM RED/BLUE 7/3-43 til 17/1-44

SOE Station ANVIL 27/4-41 til 11/1/43

BOAC-481 Jan Baalsrud

SOE 001 VESTIGE I Operation " MS HARDMUTH"

SOE 002 VESTIGE II Operation Skips sprenging NC

SOE 003 VESTIGE III Operation angrep på " SS JANTJE FRITZEN"

SOE 014 SOE Operation Barbara

SOE 010 GOLDFINCH D14.3 kurs

SOE 013 GOLDFINCH D14.2 kurs 12 kurs Januar til mai 110 mann

SOE 012 GOLDFINCH D14.1 kurs

SOE Operation MERLIN

SOE 009 VESTIGE XIV

SOE 007 VESTIGE VIII

SOE 004 VESTIGE IV Operation 1 Akselsens Tønnefabrikk

SOE 006 VESTIGE V

SOE 008 VESTIGE XII

SOE 005 VESTIGE IV Operation 2 AT Leiren på Eikeland

SOE Convoy JW64 Evakuering fra Sørøya

SOE Station ANTRUM PINK/PURPLE 14/2-45 til Frigjøringen

TROPPETRANSPORT001

1925
1926
1927
1928
1929
1930
1931
1932
1933
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Mars
Apr.
Mai
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli

SOE Operation ARCHER HERON I - HERON II 18/12-41 til 1/5-43


Beskrivelse

Operasjon HERON / ARCHER var egentlig 3 operasjoner - som hadde en felles øverste leder - OSC: Birger Sjøberg.

"Oppdrag

  1. Åpne kontakt med lokale organisasjoner i distriktet og støtte disse i deres virksomhet og utbygging, bringe på det rene hvor mye våpen de forskjellige grupper kunne ha til rådighet ved en evt. alliert landing i Norge, og videre skaffe de våpen og utstyr som gruppene måtte mangle over fra U.K.
  2. Organisere en styrke pé minst 250 mann i Vefsn distriktet med oppgave å kunne avskjære fiendens forbindelser mellom nord og sør Norge for en bestemt tid i tilfelle av en alliert landing. Denne styrken skal i den utstrekning forholdene tillater læres opp i bruken av våpen og utrustes slik at den - om nødvendig - kan klare seg for en viss tid uten forsyninger utenfra.
  3. Samle flest mulige opplysninger om fiendens styrker, befestninger,
    anlegg og bevegelser i distriktet og bringe disse opplysninger til U.K.
    over radio."

Søndre Nordland hadde den eneste transportveien som forbandt Nord og Sør Norge, som gikk gjennom Vefsn, og Hattfjelldal Flyplass, samt at Mosjøen også hadde jernbane (som bare gikk til Mo I Rana den gangen.)

I Drevja og Sandnessjøen , Alsten og Olderskog hadde tyskerene borti 4000 mann.

Britenes mål var derfor å få inn styrker, som kunne bygges opp med våpen og trening, for å gjøre noe i dette området.

Det målet gikk i hovedsak ut på : DEL NORGE I TO

Fremkomstmiddel ble båt og skikjelker. Utallige tonn våpen og ustyr ble fraktet med skøyter til Selvær - og Holmen i Træna, videre med lokale fartøy til Aunvågen i Visten og over fjellet. For de som er kjent er dette et øde område med bratte fjell og mange vann og daler innover mot Mosjøen

Ingenting av dette ble betrodd andre, så det var SOE og britiske styrker som la planer. Birger Ewald Sjøberg ble valgt som leder for hele prosjektet, og ekspedisjonen var delt i 3 partier. ARCHER - HERON I og HERON II. - med tilsammen 15 mann.

0. ARCHER Leder Bjarne Mathisen, Johan Lynghaug, Inge Fosseide og telegrafist Reidar Årkvisla. De skulle etablere etteretningstjenesten, og forberede angrep på Elsfjord-fergene. Hattfjelldal Flyplass og Mosjøen Jernbanebru.

1. Disse kom over med MK ERKNA i juletida 1941. Det ble mottatt i Selvær i Træna av Magnus Selvær og ført med M/K Martha til Visten. De hadde en eventyrlig og til tider grusom tur, før de kom seg skikkelig på plass i løpet av de følgende uker.

1. HERON I Leder var Asbjørn Knudsen. Neste parti ut var 5 mars 42 fra Lunna Voe med MK AKSEL. Det var også 5 mann, Asbjørn Knutsen, Ole Baarnes, Harald Bugge, Hans Kristian Hansen og telegrafist Aksel Larsen. De kom til Selvær 13/3-42 , og ble ført videre til Visten med M/K Rollaug dagen derpå.

3. HERON II Gjorde seg imens klar til å dra med neste pulje og MK HELAND den 8. april 1942. De var 6 mann, Birger Sjøberg, og Lorentz Langaas, Arthur Gundersen, Erik Rustan, Johan Kvarme og Rolf Olsen. De kom til Dørvær, og fikk lasta over endel i neste båt, resten måtte bringes til Holmen og lagres, for MK Havheim klarte ikke hele lasten. MK HAVHEIM måtte gå to turer til VIsten for å få alt innover, og alt tilgjengelig mannskap måtte samle seg til frakte lasten over fjellet.

4. HERON/ARCHER I slutten av april kom den fjerde båten fra Shetland med full last. Dermed var omkring fire og tjue tonn våpen, ammunisjon og utstyr brakt i land. De tre gruppene kunne fra nå av konsentrere seg om organiseringen og koordineringen av militære grupper, våpen, instruksjon, sikrings- og rapport-tjeneste. HAVHEIM og PATRIK fikk levert lasten i Visten.

Aktion Bärenfang I mai og juni kom en runde med arrestasjoner, og flere ble arrestert.

Alfred Påljord 12/5-42
Benjamin Holmen 15/5-45
Einar Grannes 12/6-44
samt 61 personer til fra området, se under.

- Det var nå blitt vår og sommer - alle jobbet med sitt. Telegrafistene hadde kontakt med Homestation, og i England ble høsten planlagt. Gruppen av SOE-agenter hadde ikke fått nye forsyninger av mai siden de kom ril Helgeland. Dette var de lovet, men den lyse årstiden hadde gjort det vanskelig. Sjøberg fikk løfte om at et Catalinafly som skulle over med en agent lenger nord i landsdelen, skulle ta med nødvendig forsyning. Forsyningene skulle landsettes ute i Helgelands-øyene, på en senere angitt plass, omkring den 31. juli. Sjøberg ønsket å utnytte denne situasjonen til å få Liv Grannes over til England. Hun skulle overbringe rapportene om forholdene på Helgeland. I tillegg skulle hun utfylle disse med muntlig orientering.
Også andre skulle sendes over til England. Etter at Sjøberg hadde orientert folkene sine om flylasten med proviant som ville komme, pekte han på Lynghaug og sa: «Du skal følge med Catalinaen fil England. Du er fra dette
øyeblikket arrestert. Har du noe i mot å gi fra deg din pistol?"
Noe slikt hadde ikke Lynghaug rrodd han skulle få høre fra Sjøberg. Naturligvis spurte han om hva han egentlig hadde gjort, men Sjøberg feide
dette bort og sa: «Egentlig skulle hele Archer-gruppen ha vært sendt, men jeg sender deg fordi du er den som er mest anklaget.» Rustan fikk ordre av Sjøberg om å geleide sin kamerat Lynghaug over fjellet til Austerfjorden. Han fikk videre ordre om å benytte våpen hvis Lynghaug prøvde å stikke av. Asbjørn Knutsen skulle besørge båtskyss for arrestanten fra Austerfjorden til flyets bestemmelsessted. Den 30. juli kom meldingen om at Catalinaflyet ville komme til Kolsholmen nord for Vega. og de nødvendige forarbeidene ble straks satt i gang. Grunnet kluss med motorbåtene som skulle skysse dem. nådde ingen frem før flyet hadde vært der uten å finne folk som kunne ta imot lasten. Liv Grannes og Sjøberg tok inn i Selvær hos Olga og Magnus Olsen, men straks etter reiste Sjøberg sammen med de andre til Forvik.

Aktion Bärenfang II I august var det ny runde med arrestasjoner,

Reinert Holmen 12/8-42
Richard Larsen 12/8-42
Fritjof Holmen 14/8-42
Marie Påljord 15/8-42
samt 22 personer til fra omrdet, se under.

- "At Årkvisla ble arrestert, gikk ikke under radaren for motstandsnettverket på Helgeland. En kontakt tok straks toget til Majavatn og varslet Linge-soldatene som befant seg på Tangen gård. Linge-soldatene gikk i dekning, mens gårdeier Erling Grannes ble igjen på gården for å ta imot tyskerne. Samme dag, 6. september 1942, kom to båter over Majavatnet på vei mot Tangen gård. Fordelt på båtene var 11 tyskere, både fra Gestapo og ordenspolitiet, samt Reidar Årkvisla, tvunget med for å peke ut våpenlageret. Både Årkvisla og Grannes ble satt til å grave, og lageret ble raskt funnet nede i jorda. Årkvisla og Grannes, som begge nå var i arrest, skulle bære våpnene og de beslaglagte gjenstandene tilbake til båten. Sekkene var tunge, og de havnet derfor litt bak følget med tyske soldater. Mens de gikk ned til båten øynet Linge-soldatene, som hele tiden hadde ligget i dekning og fulgt med, muligheten og åpnet ild. Under skytingen klarte Årkvisla og Grannes å flykte. Skuddene på Tangen gård var en fiasko for tyskerne. To tyske soldater var døde, flere skadet og Grannes og Årkvisla borte. Gerhard Flesch, sjef for Sikkerhetspolitiet, sendte mange hundre politisoldater for å rydde og for å jakte på flyktningene. Gjennom september måned gjennomførte SIPO massearrestasjoner i Vevelstad, Vefsn og Grane. Alle mistenkte ble samlet i Egedes gate i Mosjøen for brutale forhør. Til slutt var det over 80 personer i Mosjøen arrestert i forbindelse med Majavass-saken. Noen visste mye, mens andre ikke visste noen ting. Grannes, som SIPO feilaktig mente var hovedmannen bak nettverket og som derfor ble iherdig jaktet på, var snart i Sverige sammen med de andre som befant seg på Tangen 6. september.

- I september var det planlagt nye forsyninger, men det viste seg å bli en kostbar og vond historie, som kostet mange liv og my mye vondt, og mange tomme mager.

- Majavatn tragedien.6/9-1942 Se link.

5. turen gikk MK Heland 9/9-1942 men ble kallt tilbake på grunn av tyske arrestasjoner i søndre Nordland.

- Etter dette dro 4 mann over til Sverige, deretter Stockholm og Leuchars. Det var omkring 12.9.42 Reidar Årkvisla, Hans Kristian Hansen, Erik Rustan og Harald Bugge. På flyet sammen med Årkvisla var også Liv Grannes.(JW)

- Dette førte og til at Magnus Selvær måtte komme seg avgårde, og han dro avgårde med MK Svalen 17/9-45 sammen med tilsammen 12 personer.

6. turen gikk med MK HELAND 2/11 til 12/11-1942, men de fikk motorhavari.

7. turen var samme last, som nå ble overtatt av MK Andholmen. 13/11-22/11-42, den dro til Træna, uten å finne noen å kontakte og returnerte.

8. turen var MK SANDØY, 8/12-1942 som men de ble skutt i senk av tyske fly utenfor Lånan på Helgeland. Dette ble ikke kjent før Havheim drog innom Vegaøyan 21-22 desember etter å ha venta på MK SANDØY i nesten 2 uker. 7 mann mistet livet på den turen.

- Etter dette gikk nok luften ut av mange, og Sjøberg ba de prøve komme seg over til Sverige. De for nok over til Svreige rundt 5. januar 1943.

9. turen var MK BERGHOLM 17/3-1943 med Leif Larsen, hvor MK HAVHEIM og MK BØLGEN tok lasten inn til Visten. BERGHOLM ble senket på returen av tyske fly, men mannskapet kom seg etter mye om og men til Skorpa, og ble hentet av MTB 626 med Bøgeberg den 12 april 43. De fikk lasten - men da den kom var det bare 4 mann igjen.

- En og en forsvant mannskapene over til Sverige - og til Stockholm, hvor de ble sendt over med B.O.A.C fly utover våren. se BOAC -173-181-180-184-239-261-265-276-280-292 og SVERIGE 013 og 014 .

Tilslutt var Birger Sjøberg hentet av en Catalina 1.5.43, for å avlegge rapport i England, og videre planer. De tre som var igjen, jobbet videre i HERON RED - frem til i januar - da en ny operasjon ventet. Den ble kallt FALCON

Les mere i Kapteinen : Nils Berdahl - Birger Sjøberg - hvem var han?

Dermed var første fase av organisasjonsarbeidet i Nordland slutt. Det hadde kostet mange menneskeliv. Tre og tjue nordmenn fra distriktet var blitt henrettet, en Shetlandsbåt bombet i senk med last og mannskap, en annen senket på tilbaketuren. Det samlede tap av menneskeliv kom opp i førti mann. I tidsrommet fra desember 1941 til mars 1943 var omkring femti tonn våpen og utstyr brakt i land fra Shetland. En styrke på over tusen mann var blitt organisert i geriljagrupper. Detaljerte opplysninger om tyskernes troppebevegelser, antall, kvalitet, utrustning og vaktposisjoner fra hele Nordland var sendt til det allierte hovedkvarter. Ytterst verdifull erfaring fra illegalt arbeid under arktiske forhold var vunnet.

Men, HERON RED var fortsatt i felten og holdt ledelsen underrettet om utviklingen. Våpeninstruksjon ble drevet rundt om kring i det veldige distriktet. De mange lagrene ble holdt i orden, og lederne for de forskjellige grupper fikk sine direktiver over eteren.

I Storbritannia ble en ny ekspedisjon gjort klar. Den besto stort sett av de samme karene som reiste til Nordland vinteren 1941—42.

Det er skrevet 40 sammenhengede sider i Natt på norskekysten om Operasjonen med å dele Norge i to. Fra 234 til 274 i boken.

Du kan lese de under - eller du finner også boken på Antikvariat.net

Se også boken "Illegalt oppdrag : Visten 1942-44" under.


Til Sted

TittelLenke
VistenSe mer

Deltakere

NavnLenke
Birger Sjøberg ✝ Lt.Se mer
Asbjørn Leif Benterud KnutsenSe mer
Ole Paulus Baarnes SersjantSe mer
Harald Bugge SersjantSe mer
Hans Kristian HansenSe mer
Aksel LarsenSe mer
Bjarne Nordahl MathiesenSe mer
Johan Lynghaug ✝Se mer
Inge Fosseide Fenr.Se mer
Reidar Kristen AarkvislaSe mer
Lorentz Langaas Se mer
Johan Arthur GundersenSe mer
Erik RustanSe mer
Johan Ludwig KvarmeSe mer
Rolf Johan Maynard Olsen Fenrik ✝ Se mer
Liv Elisabeth Grannes Se mer
Alfred Påljord ∞ Se mer
Marie Påljord ∞ Se mer
Benjamin Holmen ∞ Se mer
Einar Johannes Grannes ∞ Se mer
Fritjof Holmen (Jørgensen )Se mer
Reinert HolmenSe mer
Richard Kristian Alstrøm LarsenSe mer

Fremdrift

NavnLenke
MK JUNY N-82-TNSe mer
MK PATRIK N-92-TNSe mer

Galleri


Nyttige lenker

TittelLenke
Natt på norskekystenSe mer
Illegalt oppdrag : Visten 1942-44Se mer
Kart over hele operasjon ARCHER HERON FALCONSe mer
Kapteinen : Nils Berdahl - Birger Sjøberg - hvem var han?Se mer
Aktion BärenfangSe mer
Aktion Bährenfang IISe mer
Majavatn tragedienSe mer