Tidslinjeutforsker

MK X002 Hjemsendelse av sabotører

10. Juni, 1940

Laster

COHQ Operation MANDIBLE ( former Castle)

23. Februar, 1941

Laster

SOE Operation ARCHER HERON I - HERON II 18/12-41 til 1/5-43

18. Desember, 1941

Laster

Telavåg tragedien

26. Februar, 1942

Laster

SOE 019 Kapringen av DS Galtesund

14. Mars, 1942

Laster

SOE Operation MALLARD

10. April, 1942

Laster

SOE Operation RAVEN

19. April, 1942

Laster

SOE Station CROW S: 12/5-42 til 26/7-42

12. Mai, 1942

Laster

SOE Operation ARQUEBUS

1. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation MARSHFIELD

5. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation KESTREL

5. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation TITLE

5. Oktober, 1942

Laster

SOE Operation PETREL 30/11-42 til 10/2-43

30. November, 1942

Laster

SOE Station HAWKE / Operation KINGFISHER S: -/- til -/- NC

12. Desember, 1942

Laster

SVERIGE SOE Innsetting Martin

25. Desember, 1942

Laster

SOE Operation GRANARD

26. Februar, 1943

Laster

SOE Kapringen av MS Tromøsund

28. Februar, 1943

Laster

BOAC-481 Jan Baalsrud

21. September, 1943

Laster

SOE 001 VESTIGE I Operation " MS HARDMUTH"

23. September, 1943

Laster

SOE 002 VESTIGE II Operation Skips sprenging NC

24. September, 1943

Laster

SOE 003 VESTIGE III Operation angrep på " SS JANTJE FRITZEN"

6. Oktober, 1943

Laster

SOE 014 SOE Operation Barbara

22. November, 1943

Laster

SOE 010 GOLDFINCH D14.3 kurs

2. Januar, 1944

Laster

SOE 013 GOLDFINCH D14.2 kurs 12 kurs Januar til mai 110 mann

10. Januar, 1944

Laster

SOE 012 GOLDFINCH D14.1 kurs

1. Februar, 1944

Laster

SOE Operation MERLIN

28. Februar, 1944

SOE 009 VESTIGE XIV

1. Mai, 1944

Laster

SOE 007 VESTIGE VIII

29. November, 1944

Laster

SOE 004 VESTIGE IV Operation 1 Akselsens Tønnefabrikk

29. November, 1944

Laster

SOE 006 VESTIGE V

29. November, 1944

Laster

SOE 008 VESTIGE XII

29. November, 1944

Laster

SOE 005 VESTIGE IV Operation 2 AT Leiren på Eikeland

2. Januar, 1945

Laster

SOE Convoy JW64 Evakuering fra Sørøya

5. Februar, 1945

Laster

TROPPETRANSPORT hjem til Norge

15. Mai, 1945

Laster

MK X002 Hjemsendelse av sabotører

COHQ Operation MANDIBLE ( former Castle)

SOE Operation ARCHER HERON I - HERON II 18/12-41 til 1/5-43

Telavåg tragedien

SOE 019 Kapringen av DS Galtesund

SOE Operation MALLARD

SOE Operation RAVEN

SOE Station CROW S: 12/5-42 til 26/7-42

SOE Operation ARQUEBUS

SOE Operation MARSHFIELD

SOE Operation KESTREL

SOE Operation TITLE

SOE Operation PETREL 30/11-42 til 10/2-43

SOE Station HAWKE / Operation KINGFISHER S: -/- til -/- NC

SVERIGE SOE Innsetting Martin

SOE Operation GRANARD

SOE Kapringen av MS Tromøsund

BOAC-481 Jan Baalsrud

SOE 001 VESTIGE I Operation " MS HARDMUTH"

SOE 002 VESTIGE II Operation Skips sprenging NC

SOE 003 VESTIGE III Operation angrep på " SS JANTJE FRITZEN"

SOE 014 SOE Operation Barbara

SOE 010 GOLDFINCH D14.3 kurs

SOE 013 GOLDFINCH D14.2 kurs 12 kurs Januar til mai 110 mann

SOE 012 GOLDFINCH D14.1 kurs

SOE Operation MERLIN

SOE 009 VESTIGE XIV

SOE 007 VESTIGE VIII

SOE 004 VESTIGE IV Operation 1 Akselsens Tønnefabrikk

SOE 006 VESTIGE V

SOE 008 VESTIGE XII

SOE 005 VESTIGE IV Operation 2 AT Leiren på Eikeland

SOE Convoy JW64 Evakuering fra Sørøya

TROPPETRANSPORT hjem til Norge

1925
1926
1927
1928
1929
1930
1931
1932
1933
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Mars
Apr.
Mai
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli

SOE Operation ARQUEBUS


Beskrivelse

En dag i august 1942 fikk Bjarne Holth-Larsen beskjed om å innfinne seg ved den engelske ambassaden i Stockholm. Han forstod straks at det var noe ekstraordinært om å gjøre. Det var sjelden kurérene fikk oppdrag direkte fra ambassaden. Vanligvis ble de formidlet gjennom dekkadresser i Stockholm.
I ambassaden ble Bjarne mottatt av en engelsk oberst. Han presenterte seg som «Colonel Ream». Men det var all grunn til å tro at han opptrådte under dekknavn.
Obersten fortalte at det var ankommet to radiosendere med kurérpost fra England. Den ene av dem skulle til Arquebus på (Haugesund-halvøya) den andre til Stavanger-området. Den engelske offiseren så granskende på den unge nordmannen:
— Er du villig til å påta deg dette? sa han.
Han behøvde ikke vente lenge på svaret. Bjarne sa JA.....

....Bjarne Holth-Larsen har begynt den farefulle ferden med den nye senderen til Arquebus. Og spenningen begynner allerede på Sentralbanestasjonen i Stockholm. Perrongen vrimler av svenske offiserer som skal reise med samme tog. Men Bjarne kommer seg inn på toget med de to koffertene sine. Den ene plasserer han ute i korridoren, den andre på bagasjehylla i kupéen. De var overvettes pratsomme og skulle vite alle detaljer. Bjarne svettet.......

.....Arne Nilsson i Alstakan har mottatt brevkortet om at «tante kommer på besøk». Så han er på plass i Arvika med bilen sin da Bjarne kommer dit.....

......De kjører nordover mot norskegrensa. De to senderne ligger i bagasjerommet, godt skjult under noen sekker med generatorknott.
Om natta frakter Bjarne de to senderne over på norsk side. Det skjer uten vanskeligheter; men han gjør to turer over grensa, for senderne er såpass tunge at han synes det blir for mye å gå med begge på én gang. Som vanlig tar han veien om Albin Skoglund på Håkerudtomta.


Dagen etter blir de to senderne ekspedert videre med et vedlass til Oslo. Der blir de levert på et avtalt sted. Bjarne sykler fra Håkerudtomta til Oslo.
I Oslo tar han inn hos Maren Haga i Ullevål hageby. Og nå får han hjelp av Gunnar Sønsteby og Per Mørland. De ordner med reisetillatelse på toget til Bø i Telemark, det falske legitimasjonskortet som han trenger for grensesone Vest, og rasjoneringskort.


Kontakt til sokneprest Agnar Sandvik i Vinje har Bjarne fått allerede i Stockholm. Der har han møtt sokneprestens bror, lektor og kaptein Harald Sandvik, som er leder for det norske idrettskontoret i Sverige.

Telegrafisten Carsten Langeland, som kom i følge med Einar Judén fra Stockholm, skal nå dra videre sammen med Bjarne. De har tung bagasje; to radiosendere i kofferter og to ryggsekker, pluss to gamle sykler. De er kommet vel fram til Bø; de står på perrongen og venter på å få syklene ut fra toget. Da kommer en sjåfør løpende bort til dem: — Er det dere som skal til Vinje? spør han og er andpusten.
— Javisst! sier Bjarne. — Jeg har liten tid, så sett i gang! sier sjåføren. De får tak i syklene sine i en fart, stuer bagasjen inn i drosja, og så bærer det av gårde. Men Langeland er ikke helt med på spillet. Han spør om det er så at Bjarne virkelig har bestilt denne bilen! Han får et spark på leggen til svar. De har hatt utrolig flaks. Ferden går opp til Smørklepp i Vinje.
I Vinje tar de inn hos presten Agnar Sandvik som Bjarne har vært hos før. Der overnatter de, og Sandvik sender dem til presten Bakke i Røldal, som skaffer dem skyss videre. I Seljestad går de til hotellet, skriver seg inn på de falske legitimasjonskortene og overnatter. De sykler videre fra Seljestad, men i en bratt bakke like før Odda går navet på den ene sykkelen så varmt at det blir ødelagt. Det viser seg at det ikke lar seg reparere.
De er kommet til Fjæra. Her vil de forsøke å få tak i båt eller skaffe seg skyss på annen måte. Da kommer det to busser som det står «Kinsarvik—Haugsund» på, og blant passasjerene som stiger ut for å få en matpause her i Fjæra, er det en del hird i uniform. Bjarne gir seg i prat med en av sjåførene og får vite at de skal til Haugesund.
— Du kjører fint folk! sier Bjarne. Sjåføren mørkner i blikket. Han banner, og Bjarne forstår at han er til å stole på. Bjarne får begge sjåførene — Liland og Haugland — på tomannshånd. Han betror dem at han er i knipe, men at han har penger. — Det er vel ikke svartebørs? sier den ene av sjåførene. — Nei, tvert om! sier Bjarne.
De to koffertene med senderne i blir stuet innerst i bagasjerommet på den ene bussen. Og forholdene tatt i betraktning får Bjarne og telegrafisten Langeland en ganske behagelig tur til Haugesund sammen med hirden .. ...

Neste dag oppsøker Bjarne den kontakten han har fått oppgitt fra London. Bjarne gir ham stikkordet, men mannen nekter å hjelpe. Han tør ikke. Dermed er en ny og svært vanskelig situasjon oppstått. Bjarne ser seg nødt til å åpne seg mer for de to sjåførene. Han viser dem radiosenderne og forteller en del om oppdraget. Sjåførene setter ham da i forbindelse med en av sine kolleger, og denne karen tar ham med seg i bussen og setter ham av ved garden Håvardsholm i Valevåg. Carsten Langeland blir igjen i Haugesund.


Fra Sted

TittelLenke
StockholmSe mer

Til Sted

TittelLenke
Eikås BjoaSe mer

Deltakere

NavnLenke
Carsten Henning Selvik LangelandSe mer
Bjarne Holth-Larsen Fenr.Se mer

Transportmiddel

NavnLenke
SykkelSe mer

Galleri


Nyttige lenker

TittelLenke
Kurer for frihet : historien om Bjarne Holth-LarsenSe mer