MTB 067 Patrol VP 51 SOE Operation Vestige III NC
Beskrivelse
Kilde: 30. (54) M.T.B Flotilla. Operasjon: 67 rapp nr: 44
Resultatløs operasjon. Intet sett fra de folk båten skulle hente
Linker hele Vestige III
08.09.43 MTB 048 Patrol VP 36, 153 SOE operation Vestige III C
17.09.43 MTB 052 Patrol VP 154 SOE operation VESTIGE III NC
06.10.43 SOE 003 operation VESTIGE III Angrep på " SS JANTJE FRITZEN"
02.11.43 MTB 067 Patrol VP 51 SOE Operation Vestige III NC
17.11.43 SC 001 R.EMPEROR Operasjon VESTIGE II /VESTIGE III Pick up C
. Den 2. november 1943 fikk Synnes og Hoel særmelding gjennom radioen. Kutteren som hadde fraktet dem fra Skorpa, dukket opp igjen og tok dem om bord, og turen gikk først inn til Olsvika hvor de hentet tre mann som tidligere hadde arbeidd i Antrum. Planen var at en båt fra Vigra skulle ligge i Gjøsundet og vente til båten med sabotørene og flyktningene ankom, men kutteren fikk kluss med koplingen og rakk ikke fram før en time over avtalt tid. I Gjøsundet fikk de da beskjed om at båten de skulle møte, var dradd ut til Erkna med fire personer som i et par uker hadde ligget i dekning på Vigra. Kutteren satte da kursen mot Erkna. Straks før de skulle passere Synes fyr på sørsiden av Vigra, skurte kutteren på grunn i usiktbart vær. Men sjøen var fløende, og derfor regnet karene med at båten ville være flott innen en times tid.
Denne turen minner unektelig om ulykkesturen med «Viggo» en februarnatt i 1942. Den gikk også ut fra Olsvika, og litt lenger vest skulle folk ligge og vente på den i en mindre båt. «Viggo» gikk på grunn og ble forsinket, og da den endelig nådde fram, var kontaktmennene dradd hjem.
Les mere i "Kystens partisaner : den hemmelige militære nordsjøtrafikk 1943-45" under."
Det var ikke bare på Hovden at folk ventet på skipsleilighet. Kajakklaget fra Vestige III, sersjantene Synnes og Hoel, fikk den 2. november en særmelding fra London som sa at de ville bli hentet på Erkna samme natt.
MTB 626 ble beordret avsted. Det var østlig bris og rolig hav med tåkebanker. Fra en posisjon 30 n. mil NNW av Stadlandet styrte MTB 626 innover mot land samme kveld. Tåken gjorde det nødvendig å redusere farten, og lyddemperne ble satt på. Bøgeberg fikk peiling av lykten på Buholmene, forandret kurs nordover, hadde Svinøy tvers et kvarter over midnatt og fortsatte på NO-lig kurs til han kl. 0200 så grunnbrott rett forut. Det måtte være Kalsbåene. Han slo full fart akterover og tørnet øst. Ti minutter senere fikk han Erkna i sikte og styrte for sakte fart innover til MTB 626 lå kloss i Hesteberget på sydspissen av øya.
Kjentmannen forsikret at innløpet til Hesteberget var den beste plassen å
ligge på for å vente på båten som etter avtale skulle komme ut med passasjerene. Fra land var det her lett å få øye på MTB-en, og motorduren kunne høres på lang lei. Bøgeberg manøvrerte derfor med korte slag opp og ned utenfor Hesteberget helt til kl. 0345, men ingen kom.
- 2 november 1943 09:00 Forhalte til bensinkaien.. Tok ombord 1000 gall 100 octane i kanner.
- 2 november 1943 10:00 Forhalte til Fiskekaien Fyllte ferskvann
- 2 november 1943 10:20 Forhalte til kai 4
- 2 november 1943 10:52 Kastet loss og passerte ut nordre løp for operasjon på Norskekysten
- 2 november 1943 11:02 Logg satt V.O
- 2 november 1943 11:15 Sakte fart for å skifte oljemåler
- 2 november 1943 11:45 Full fart, prøveskjøt alt skyts
- 2 november 1943 12:00 KK 063 deg, RK 051 deg. 15 nm
- 2 november 1943 14.10 Passerte drivende mine
- 2 november 1943 16:00 62 nm
- 2 november 1943 20:00 88 nm
- 2 november 1943 20:52 KK 099 deg, KK 090 deg, 19 nm
- 2 november 1943 21:23 Slo av på farten, grunnet dårlig siktbarhet
- 2 november 1943 22:28 Lykt i sikte på SB baug ved Buholms karakteristik
- 2 november 1943 22:45 Tok inn logg v.19
- 2 november 1943 23:15 Logg satt
- 2 november 1943 23:42 Fast lys tvers om SB, antakelig Haugsholmen. Styrte farvannets kurser.
- 2 november 1943 24:00 32 nm
- 3 november 1943 00:05 Svinøy i sikte på SB baug,
- 3 november 1943 02:00 Brått i sikte rett forut, obs samtidig Erkna., Tok inn logg v. 47 21 nm.
- 3 november 1943 02:50 Grønn lysgranat oppskutt fra Godøy. Stoppet og lå stille SV av Erkna.
- 3 november 1943 03:10 Gikk for sakte fart mot sydspissen av Erkna, Oppnådde ingen forbindelse.
- 3 november 1943 03:45 Kurs rett ut i leden
- 3 november 1943 03:48 Logg satt
- 3 november 1943 04:00 8 nm. Oppdaget lekk i maskinrommet. Babord ytre propellhylse løsnet.
- 3 november 1943 04:35 Stoppet alle motorer for å løsne skutebunnen og reparere skaden
- 3 november 1943 04:43 Skaden foreløpig utbedret, fortsatte med full fart på 3 motorer
- 3 november 1943 05:00 KK 280 deg, RK 270
- 3 november 1943 06:28 KK 239 deg, RK 228 deg. 40 nm
- 3 november 1943 08:00 27 nm
- 3 november 1943 12:00 KK 240 deg, RK 228 deg. 82 nm
- 3 november 1943 16:00 -"- 72 nm
- 3 november 1943 16:30 Stoppet grunnet brand i hjelpemotoren ved kortslutning
- 3 november 1943 16:35 Fortsatt, Landkjenning av Out Skerries
- 3 november 1943 Passerte inn nordre løp
- 3 november 1943 18:00 Fortøyde ved kai 4.
"Norske torpedobåter i 100 år" melder kun:
"52.-55. Nov 2/11
Diverse MTB-er Fire vendereiser grunnet tungt vær.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Erkna | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Lerwick | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Knut Bøgeberg Lt. | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MTB 626 ✝ | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
MTB 626 loggbok | Se mer |
Norske torpedobåter gjennom 100 år 1873-1973 | Se mer |
Angrep i skjærgården : norske motortorpedobåters operasjoner fra Shetland 1941-1945 | Se mer |
Kystens partisaner : den hemmelige militære nordsjøtrafikk 1943-45 | Se mer |