MSP-SOK08 SIS Station OTTER PU
Beskrivelse
23–24/12-40 UK Antatt Lerwick.JW
MK Igland kvm Bård Grotle, Ole Grotle, Arnfinn Grotle og Henrik Grotle fra Bremanger nord for Florø
Vellykket transport SIS operation OTTER
Avsluttet
Hentet: a: Bernhard Haavardsholm, Harald Skjold og Sigmund Førde.
T.Melien
"Da Sigmund Ove Førde var ferdig med denne etterretningsferden i Sør-Norge, måtte han finne en måte å ta seg vestover på. Etter at han hadde vært innom i Bergen og der hatt kontakt med marinekaptein Sigurd Aarstad, reiste han til Floro. Ved kai lå en båt fra Bremanger, og der gikk Førde om bord og gav seg i snakk med noen hyggelige ungdommer. De pratet om vind og vær og sildefiske oe tyskere. En av ungdommene het Ole Grotle, en annen het Bård Grotle. en tredje Anfinn Grotle og var bror av Bård. Fjerdemann var Henrik Igland.
Tonen ble så pass fortrolig at ut på natten slo Førde frampå: Kunne de tenke seg å gå over til Shetland med ham? Bremanger-karene gløttet på hverandre og mente at det kunne nå alltids la seg gjøre.
Guttene dreiv med liner, men båten de hadde, var i minste laget for en desemberferd over Nordsjøen. Nede på Iglandsvika i Bremanger lå «Igland», og den ville passe bedre. Eierne gav englandsfarerne lov til å «låne hono'». «Igland» var på 52 fot og hadde en 42 hk Finnøy-motor.
Turen startet lillejulaften 1940. Olje måtte de ha nok av på luren, og for de drog, brøt de seg inn i et fyrhus på Iglandsvika og forsynte seg med det de trengte. «Igland» ankom Shetland julaften. Slik kom Sigmund Ove Førde
vakkert tilbake, og de fire som var mannskapet på båten, ble pionerer på shetlandsbasen."
Les mere i Natt på Norskekysten under.
De tidlige turer til og fra Haugesund-området ble gjort i regi av NID (Naval Intelligence Division).
SIS/Skandinavia (Norge)-kontoret ble opprettet i slutten av juni 1940.1
SOE ble opprettet 22 juli 1940.2 (Før SOE var etablert i juli 1940, var det "SIS Section D", som ble etablert i 1939 etter at krigen brøt ut.) Fra høsten 1940 var det Special Operations Executive, Norwegian Section som ledet virksomheten mot Norge.
Skøytetrafikken var delt i to hovedvirksomheter:
For det første skøytene fra Peterhead/Skottland som seilte for SIS/MI6. Jeg har kalt den MSP - Marinens skøyteavdeling Petershead med SIS/SOK (Sjøforsvarets Overkommando) som tilleggsnavn for ikke å få for mange organisasjoner (som ikke styrte det som i dagligtale gikk under navnet Shetlandstrafikken).
For den andre skøytene fra Shetland. Jeg bruker NNIU - Norwegian Naval Independent Unit - som var det offisielle navn senere. (I 1943 fikk det navnet Royal Norwegian Naval Special Unit» (RNNSU). NNIU seilte mest for SOE, men også for SIS/SOK.
NNIU**X betyr operasjoner som ikke er funnet i de offisielle loggene.
Fra Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Bremanger | Se mer |
Til Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Lerwick SHGJ | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Bård Olav Grotle ✝ NNIU | Se mer |
Ola Grotle ✝ NNIU | Se mer |
Arnfinn Grotle NNIU | Se mer |
Henrik Grotle | Se mer |
Bernhard Martin Haavardsholm ✝ | Se mer |
Harald Skjold | Se mer |
Sigmund O Førde Løytnant | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MK Igland SF-48-B | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Warsailors Søk på Igland | Se mer |
Natt på norskekysten | Se mer |