MSP-SOK05 Organisering nettverk
Beskrivelse
14–19/8-40 Espevær-Bømlahuk nord for Haugesund Bømlo
MK Nordlys Arne Larsen og styrmann (kvm) Tarjei Løvaas, SOK, fra Buckie
Vellykket transport, Organisering av etterretningsnettverk
Landsatt:
Bernhard Haavardsholm.
T.Melien
I disse dager, omkring 10. august, kan SIS ha blitt urolig for stasjonen Hardware i Haugesund, som ikke hadde vært på lufta i det siste. Lite tyder på at de hadde fått klar beskjed om at tyskerne hadde tatt stasjonen 8. august og at gruppa var sprengt. Brått fikk Håvardsholm reiseordre. Om tre kvarter skulle toget gå til Skottland. De gikk ut fra Buckie i Skottland kvelden etter, 14. august. Båten var M/K Nordlys, som Håvardsholm selv hadde kommet til Shetland med 7. juli. Men den hadde annet mannskap, uheldig nok.....
.......Nordlys var under land på Sunnhordlandskysten 17. august. Etter ordrene som skipperen hadde fått skulle båten legge seg til på kysten en ukes tid før den returnerte, og ha med seg tilbake ferske informasjoner. Men i Bømmelfjorden kom de altfor nær et vaktskip. Mannskapet ble redde for at tyskerne hadde oppdaget dem og satte kursen vestover. Et sted utenfor Bømmelhuk slakket de ned og ville låre lettbåten, så agenten kunne ta seg i land med den, men Nordlys hadde for stor fart, og fylte den.
De fikk lettbåten opp igjen i davitene og skulle prøve på nytt. Karene var blitt urolige, ukjente som de var med båt og forhold på kysten. Denne samme frykt hadde Håvardsholm opplevd hos fiskere som ikke våget seg til havs fordi de var redde for miner. Håvardsholm var blant dem som ikke opplevde det slik. Han hadde en fjellsterk tro på at alt sto i en sterkere hånd.
Det var ikke lenger snakk om at båten skulle gi seg til en uke. De prøvde på nytt å få lettbåten på sjøen, og klarte det. Håvardsholm hoppet nedi med en pøs og lenset den skikkelig for sjø. Han tok et hastig farvel med skipperen og skjøv ifra. De lå et sted i havet sør for Bømlo og utenfor Espevær. M/K Nordlys dro vestover og forsvant i mørket. Håvardsholm var blitt våt og kald. Men han fikk varmen i seg på roturen inn til land, der han lette seg fram til folk.
Les mere i Etterretningstjenesten i Norge 1940-45. 1 : Amatørenes tid
De tidlige turer til og fra Haugesund-området ble gjort i regi av NID (Naval Intelligence Division).
SIS/Skandinavia (Norge)-kontoret ble opprettet i slutten av juni 1940.1
SOE ble opprettet 22 juli 1940.2 (Før SOE var etablert i juli 1940, var det "SIS Section D", som ble etablert i 1939 etter at krigen brøt ut.) Fra høsten 1940 var det Special Operations Executive, Norwegian Section som ledet virksomheten mot Norge.
Skøytetrafikken var delt i to hovedvirksomheter:
For det første skøytene fra Peterhead/Skottland som seilte for SIS/MI6. Jeg har kalt den MSP - Marinens skøyteavdeling Petershead med SIS/SOK (Sjøforsvarets Overkommando) som tilleggsnavn for ikke å få for mange organisasjoner (som ikke styrte det som i dagligtale gikk under navnet Shetlandstrafikken).
For den andre skøytene fra Shetland. Jeg bruker NNIU - Norwegian Naval Independent Unit - som var det offisielle navn senere. (I 1943 fikk det navnet Royal Norwegian Naval Special Unit» (RNNSU). NNIU seilte mest for SOE, men også for SIS/SOK.
NNIU**X betyr operasjoner som ikke er funnet i de offisielle loggene.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Espevær | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Buckie | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Arne Larsen | Se mer |
Tarjei Løvaas NNIU | Se mer |
Bernhard Martin Haavardsholm ✝ | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MK Nordlys H-67-B | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Warsailors Søk på Nordlys | Se mer |
Etterretningstjenesten i Norge 1940-45. 1 : Amatørenes tid | Se mer |
London svarer ikke | Se mer |