Tidslinjeutforsker

MSP NPV-01 Operation "Vessel finder"

7. Februar, 1942

Laster

MSP NPV-02 Operation "Vessel finder"

7. Mars, 1942

Laster

MSP NPV-03 Operation "Vessel finder"

15. Mars, 1942

Laster

MSP NPV-4 Etablering Scapa Flow

1. Juni, 1942

Laster

MSP NPV-01 Operation "Vessel finder"

MSP NPV-02 Operation "Vessel finder"

MSP NPV-03 Operation "Vessel finder"

MSP NPV-4 Etablering Scapa Flow

Okt.
Nov.
Des.
Jan.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Jan.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Jan.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Jan.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Jan.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
9. Jan.
10. Jan.
11. Jan.
12. Jan.
13. Jan.
14. Jan.
15. Jan.
16. Jan.
17. Jan.
18. Jan.
19. Jan.
20. Jan.
21. Jan.
22. Jan.
23. Jan.
24. Jan.
25. Jan.
26. Jan.
27. Jan.
28. Jan.
29. Jan.
30. Jan.
31. Jan.
2. Feb.
3. Feb.
4. Feb.
5. Feb.
6. Feb.
7. Feb.
8. Feb.
9. Feb.
10. Feb.
11. Feb.
12. Feb.
13. Feb.
14. Feb.
15. Feb.
16. Feb.
17. Feb.
18. Feb.
19. Feb.
20. Feb.
21. Feb.
22. Feb.
23. Feb.
24. Feb.
25. Feb.
26. Feb.
27. Feb.
28. Feb.
2. Mars
3. Mars
4. Mars
5. Mars
6. Mars
7. Mars
8. Mars
9. Mars
10. Mars
11. Mars
12. Mars
13. Mars
14. Mars
15. Mars
16. Mars
17. Mars
18. Mars
19. Mars
20. Mars
21. Mars
22. Mars
23. Mars
24. Mars
25. Mars
26. Mars
27. Mars
28. Mars
29. Mars
30. Mars
31. Mars
2. Apr.
3. Apr.
4. Apr.
5. Apr.
6. Apr.
7. Apr.
8. Apr.
9. Apr.
10. Apr.
11. Apr.
12. Apr.
13. Apr.
14. Apr.
15. Apr.
16. Apr.
17. Apr.
18. Apr.
19. Apr.
20. Apr.
21. Apr.
22. Apr.
23. Apr.
24. Apr.
25. Apr.
26. Apr.
27. Apr.
28. Apr.
29. Apr.
30. Apr.
2. Mai
3. Mai
4. Mai
5. Mai
6. Mai
7. Mai
8. Mai
9. Mai
10. Mai
11. Mai
12. Mai
13. Mai
14. Mai
15. Mai
16. Mai
17. Mai
18. Mai
19. Mai
20. Mai
21. Mai
22. Mai
23. Mai
24. Mai
25. Mai
26. Mai
27. Mai
28. Mai
29. Mai
30. Mai
31. Mai
2. Juni
3. Juni
4. Juni
5. Juni
6. Juni
7. Juni
8. Juni
9. Juni
10. Juni
11. Juni
12. Juni
13. Juni
14. Juni
15. Juni
16. Juni
17. Juni
18. Juni
19. Juni
20. Juni
21. Juni
22. Juni
23. Juni
24. Juni
25. Juni
26. Juni
27. Juni
28. Juni

MSP NPV-4 Etablering Scapa Flow


Beskrivelse

Det ble opprettet en egen norsk skøyteavdeling (Norwegian Patrol Vessels) i juni 1942 ledet av løytnant Sjur N. Østervold. Avdelingen var operativ vinteren 1943 med skøytene:

Gullborg,
Sjølivet

Lygrefjord.


Men disse hadde andre hovedoppgaver, nemlig minelegging og støtte til MTB-operasjoner, og hadde derfor ikke noe med transport av etterretningsagenter å gjøre. Både Lygrefjord og Sjølivet tilhørte også Peterhead-basen i perioder.

Den norske 30./54. MTB flotiljen, Lerwick, disponerte også et mindre antall skøyter gjennom krigen.

T.Melien

(Operasjoner med NPV fartøyer var imidlertid så få at det er ikke hensiktsmessig å opprette egen avdeling her. De legges under MSP -- med navn MSP_Npvxx. De finnes ingen logg på turene, men Sjur sa selv 5-6 turer. I tillegg ble de benyttet som rek. fartøyer, blandt annet på Stord raideti januar 1943. JW)

"Den 24.12.1942 blir skøytene flyttet til Lerwick og samordnet med 30/54 Flotilje. Den dagen ble Sjur Østervold servert en gedigen julemiddag ombord i MTB 619 hos Løytnant Herlofsen." ( s 92)

Blant resultatene etter NPVs minelegging kan nevnes senkingen av en 1700 tonns lastebåt i Frøysjøen. Dessuten finnes det sterke indisier på senking av en tysk ubåt. I tillegg til mineleggingen bidrar Sjur og hans folk også med andre tjenester på sine turer til Norge. I Lerwick blir han kjent med en energisk skotte med navnet Patrick Dalzei-Job. Han har av Admiralitet fatt oppgaven å koordinere norske og engelske MTB-operasjoner på norskekysten hvor det også skulle benyttes engelske kommandosoldater. Han lærte også å sette pris på Sjurs skøyteflåte og deres potensiale. Dette kommer frem i hans bok Fra Narvik til Normandie (1996) hvor han skriver følgende;


. .for først måtte vi foreta vår egen rekognosering av innerledene. Til dette brukte vi en norsk fiskebåt under kommando av en diger, lyslugget og sympatisk norsk marineløytnant ved navn Sjur Østervold. Med hans hjelp bygde jeg ytterligere ut mitt lager av informasjoner og norske sjøkart og Østervold brakte også med seg tilbake folk som kunne brukes som loser på motortorpedobåtene. (...) Vi var heldige som kunne benytte
oss av en så trivelig hedersmann som Østervold i det meste av vårt tidligste etterretningsarbeid, helt til torpedobåtene begynte å fa sin egen etterretning. Østervold greide til og med å få bygd opp noen lagre av høyoktan MTB-drivstojf mellom de norske øyene ved å senke fatene under vann i trange sund og viker.....

"På nyåret 1943 er det meningen at avdelingen skal flytte til Baltasound på
Shetland, men dette setter Sjur seg imot. Han har selv på sine turer fått erfare hvor viktig vedlikeholdet av skøytene er og dette kan bare utføres i Lerwick. NPV far beholde sin base der, men det blir ikke mer enn 5-6 turer med minelegging.
Minene som ble sluppet i norsk farvann var såkalte drivende hornminer, der flere miner var festet sammen som perler på en snor. Kraftig tauverk holdt anretningen sammen oe minene ble holdt oppe av flottører som så ut som maneter. "

Les mere i "Et rikt liv i fedrelandets tjeneste " under,

De tidlige turer til og fra Haugesund-området ble gjort i regi av NID (Naval Intelligence Division).

SIS/Skandinavia (Norge)-kontoret ble opprettet i slutten av juni 1940.1

SOE ble opprettet 22 juli 1940.2 (Før SOE var etablert i juli 1940, var det "SIS Section D", som ble etablert i 1939 etter at krigen brøt ut.) Fra høsten 1940 var det Special Operations Executive, Norwegian Section som ledet virksomheten mot Norge.

Skøytetrafikken var delt i to hovedvirksomheter:

For det første skøytene fra Peterhead/Skottland som seilte for SIS/MI6. Jeg har kalt den MSP - Marinens skøyteavdeling Petershead med SIS/SOK (Sjøforsvarets Overkommando) som tilleggsnavn for ikke å få for mange organisasjoner (som ikke styrte det som i dagligtale gikk under navnet Shetlandstrafikken).

For den andre skøytene fra Shetland. Jeg bruker NNIU - Norwegian Naval Independent Unit - som var det offisielle navn senere. (I 1943 fikk det navnet Royal Norwegian Naval Special Unit» (RNNSU). NNIU seilte mest for SOE, men også for SIS/SOK.

NNIU**X betyr operasjoner som ikke er funnet i de offisielle loggene.


Til Sted

TittelLenke
LitlakalsøySe mer

Fra Base

TittelLenke
Scapaflow A.C.O.S - N.P.VSe mer

Deltakere

NavnLenke
Sjur Østervold Lt.Se mer
Einar Kristiansen MSPSe mer
Alf Litlekalsøy MSPSe mer
NPV 3Se mer
NPV 4Se mer
NPV 5Se mer

Fremdrift

NavnLenke
MK Lygrefjord H-31-K Se mer

Galleri


Nyttige lenker

TittelLenke
Et rikt liv i fedrelandets tjeneste : portrett av kommandør Sjur Normann ØstervoldSe mer