MSP-NID03 SIS Operation HARDWARE
Beskrivelse
6–7/7-40 Buckie
MK Nordlys Skipper Hans Ørevik og mannskaper Nils Meling og Hans Ørevik
Vellykket transport HARDWARE
Med: a:
Rittmester Gjert Ording,
Skolestyrer Bernhard Haavardsholm
Skipsreder Amlie,
A Peters
samt britisk konsul Spence med kone og to døtrer
T.Melien
På Warsailors er det kommet en tilleggsopplysning om SPENCE:
"M/S Nordlys (H 67 B) Correction: The British consul Spence on M/S Nordlys (H 67 B) and his wife had two daughters and one son, not three sons. The childrens names: Erna (my grandmother), Thomas and Kirsten Spence." Morten Helliesen
"Motorskøyta «Nordlys» H-67-B dro fra Melingsvågen i Bremnes 6. Juli 1940 med 12 personer og kom fram til Buckie i Skottland om kvelden neste dag. Blant passasjerene var Bernhard Håvardsholm, den britiske konsulfamilien Spence fra Stavanger, skipsreder Richard Amlie og kongens adjutant Rittmester Gjert Ording som hadde oppholdt seg på Amlies landsted på Stord. Skipper på overfarten var Hans Ørevik fra Folderøyhamn med brødrene Nils og Ingvald Meling som mannskap. Se Kristian Magnus Vikse – I shetlandfartens kjølvatn."
Les hele historien på Krigsseileren, se under
De tidlige turer til og fra Haugesund-området ble gjort i regi av NID (Naval Intelligence Division).
SIS/Skandinavia (Norge)-kontoret ble opprettet i slutten av juni 1940.1
SOE ble opprettet 22 juli 1940.2 (Før SOE var etablert i juli 1940, var det "SIS Section D", som ble etablert i 1939 etter at krigen brøt ut.) Fra høsten 1940 var det Special Operations Executive, Norwegian Section som ledet virksomheten mot Norge.
Skøytetrafikken var delt i to hovedvirksomheter:
For det første skøytene fra Peterhead/Skottland som seilte for SIS/MI6. Jeg har kalt den MSP - Marinens skøyteavdeling Petershead med SIS/SOK (Sjøforsvarets Overkommando) som tilleggsnavn for ikke å få for mange organisasjoner (som ikke styrte det som i dagligtale gikk under navnet Shetlandstrafikken).
For den andre skøytene fra Shetland. Jeg bruker NNIU - Norwegian Naval Independent Unit - som var det offisielle navn senere. (I 1943 fikk det navnet Royal Norwegian Naval Special Unit» (RNNSU). NNIU seilte mest for SOE, men også for SIS/SOK.
NNIU**X betyr operasjoner som ikke er funnet i de offisielle loggene.
Fra Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Melingsvåg | Se mer |
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Melingsvåg | Se mer |
Til Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Buckie | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Hans Ørevik NNIU | Se mer |
Nils Meling NNIU | Se mer |
Ingvald Meling NNIU | Se mer |
A Peters Sublt. UK | Se mer |
Gjert Ording Rittmester Kongens Adjutant | Se mer |
Bernhard Martin Haavardsholm ✝ | Se mer |
Rikard Amlie Skipsreder | Se mer |
Tomas Dinning Spence Visekonsul i Stavanger med kone og 3 barn | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MK Nordlys H-67-B | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Krigsseileren: Rikard Amlie med MK Nordlys | Se mer |
Warsailors: Søk på Nordlys | Se mer |