MSP 12 SIS Operation PI 1 fors. NC
Beskrivelse
5-19/1-42 Stavenes, Askvoll
MK Drott Håkon Arnt Stenmo, MSP, fra Peterhead via Lerwick
Avbrutt seilas to ganger, uvær og storm. Gikk til havn i Lerwick for motorreperasjon
PI I
Med: k/o: Louis Pettersen med radio som last.
T.Melien
De tidlige turer til og fra Haugesund-området ble gjort i regi av NID (Naval Intelligence Division).
SIS/Skandinavia (Norge)-kontoret ble opprettet i slutten av juni 1940.1
SOE ble opprettet 22 juli 1940.2 (Før SOE var etablert i juli 1940, var det "SIS Section D", som ble etablert i 1939 etter at krigen brøt ut.) Fra høsten 1940 var det Special Operations Executive, Norwegian Section som ledet virksomheten mot Norge.
Skøytetrafikken var delt i to hovedvirksomheter:
For det første skøytene fra Peterhead/Skottland som seilte for SIS/MI6. Jeg har kalt den MSP - Marinens skøyteavdeling Petershead med SIS/SOK (Sjøforsvarets Overkommando) som tilleggsnavn for ikke å få for mange organisasjoner (som ikke styrte det som i dagligtale gikk under navnet Shetlandstrafikken).
For den andre skøytene fra Shetland. Jeg bruker NNIU - Norwegian Naval Independent Unit - som var det offisielle navn senere. (I 1943 fikk det navnet Royal Norwegian Naval Special Unit» (RNNSU). NNIU seilte mest for SOE, men også for SIS/SOK.
NNIU**X betyr operasjoner som ikke er funnet i de offisielle loggene.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Stavenes i Askvoll | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Peterhead MSP Base | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Håkon Arnt Stenmo skipper MSP | Se mer |
Louis Pettersen Fenrik | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MK Drott R-88-ES | Se mer |