MSP 08 SIS Operation DELTA
Beskrivelse
8/11- 16/12-41 Yttervika på Fleina, Gildeskål sør for Bodø
M/K Lygrefjord, Styrmann Haakon Arnt Stenmo, MSP, fra Peterhead via Lerwick
Mannskap:
Haakon Arnt Stenmo, skipper,
O. Midtveit,
N. Sandtorv,
S. Larsen
Vellykket transport. Delvis storm under seilasen.
Lygrefjord brukt fordi Drott måtte repareres
DELTA (Bodø)
Mislykket. Ingen radiokontakt.
Vurderte radioplasseringer som var; Gjerøy, vest for Melfjorden og Ilsøy øst for Sør-Arnøya
Landsatte og tok om bord: k/o: oblt/lege Gunnar Johnson og Kjeld Møvik. Landsatte a: Nils Møvik
T.Melien
Med LYGREFJORD til Nordland
Olav Midttveit gikk bare. og ventet og ventet i Dumbarton i november 1941. Alt stod i stampe. Her skjedde jo ingenting. Til sist hadde attenåringen inntrykk- av at hele krigen stod i stampe, kanskje ikke minst fordi han ikke fikk være med. Så viste den norske løytnant Tamber seg i Dumbarton en dag. Det var da noe. Midttveit hørte et rykte om en «stille ekspedisjon». Da det ble spørsmål om frivillige, var han brennsnart framme og meldte seg på som førstemann. Han kom da i lag med Haakon Arnt Stenmo fra Søgne, som skulle være skipper på turen. En annen var Nils
Sandtorv som etter sigende hadde rømt to ganger fra Norge og hørte hjemme i Austevoll. Sverre Larsen fra Espevær i Bømlo skulle og være med. De skulle landsette en agent, telegrafisten Nils Thorsen, på Nord-Arnøy ved Bodø.
Les mere i "Natt på norskekysten "
De tidlige turer til og fra Haugesund-området ble gjort i regi av NID (Naval Intelligence Division).
SIS/Skandinavia (Norge)-kontoret ble opprettet i slutten av juni 1940.1
SOE ble opprettet 22 juli 1940.2 (Før SOE var etablert i juli 1940, var det "SIS Section D", som ble etablert i 1939 etter at krigen brøt ut.) Fra høsten 1940 var det Special Operations Executive, Norwegian Section som ledet virksomheten mot Norge.
Skøytetrafikken var delt i to hovedvirksomheter:
For det første skøytene fra Peterhead/Skottland som seilte for SIS/MI6. Jeg har kalt den MSP - Marinens skøyteavdeling Petershead med SIS/SOK (Sjøforsvarets Overkommando) som tilleggsnavn for ikke å få for mange organisasjoner (som ikke styrte det som i dagligtale gikk under navnet Shetlandstrafikken).
For den andre skøytene fra Shetland. Jeg bruker NNIU - Norwegian Naval Independent Unit - som var det offisielle navn senere. (I 1943 fikk det navnet Royal Norwegian Naval Special Unit» (RNNSU). NNIU seilte mest for SOE, men også for SIS/SOK.
NNIU**X betyr operasjoner som ikke er funnet i de offisielle loggene.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Yttervika, Fleina, Gildeskål | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Peterhead MSP Base | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Håkon Arnt Stenmo skipper MSP | Se mer |
Olav Nilssen Midtveit MSP | Se mer |
Nils Jakobsen Sandtorv MSP | Se mer |
Sverre Larsen MSP | Se mer |
Nils Thorsen Møvik | Se mer |
Gunnar Johnson Oberstløytnant Lege | Se mer |
Kjeld Møvik | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
MK Lygrefjord H-31-K | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Natt på norskekysten : den hemmelige militære nordsjøtrafikk 1940-43 | Se mer |