Catalina 033 Forberedelse bergingsekspedisjon Sørøya
Beskrivelse
6-7 februar 1945 , Catalina MK IV A/333
- Lt E Garstad Captain
- Slt O Berg Nav
- S/Lt Jacobsen 2/nav
- Pty/O Kristiansen 1 Flt/eng
- Pty/O Johannesen 2 Flt/eng
- Pty/O Flatval
- Pty/O Sørem
- Pty/O Hauge
- Pty/O Vetvik
3 passengers:
Johnson
Frantzen
Lorentzen
6.2.1945 22:20 A/B Sullom Voe
7.2.1945 08:30 W/B Special pos at Sørøya on Norw coast.
10:33 A/B Special position
14:10 W/B Vaenga Bay
A/C towed to Grasnaya arrived 15:10
General: Changing weather. A little icing on A/C, Stores and passengers delievered at Sørøya. Icing on A/C whilst waterborne. Fog at Kola inlet. Captain decided to land at Vaenga Bay.
12-13 februar 1945.
Same crew - 2 passenger
12.2.1945 14:20 A/B Grasnaya
13.2.1945 02:10 W/B Sullom Voe
General: Bad Weather, cod beginning and end ov flight. else good.
AIR-27-1732-16 s 1
Det hastet. På Sørøya levde folk under ytterst vanskelige forhold, uten hus og uten de nødvendigste eksistensmidler, der var mange syke, kvinner, barn og gamle. 333 (Norwegian) Squadron fikk ordre om å stille et Catalinafly til rådighet og bringe denne fortroppen opp til Sørøya. «Viking II» fikk jobben.
Den 5. februar startet flyet fra Woodhaven med kurs for Sullom Voe på Shetland. Her fylte en bensin igjen, — likevel kunne en ikke regne med å klare turen til Sørøya og tilbake igjen, og derfor ble det søkt om tillatelse for flyet til å gå til den russiske flystasjonen Graznaya ved Murmansk for å få bensin til tilbaketuren.
Om kvelden 6. februar startet flyet på sin lange ferd. Hardt lastet var det, de tre passasjerene hadde et stort utstyr, radiostasjoner, våpen og proviant.
Leas videre i "På vingene for Norge : historien om 333 (Norwegian) Squadron's kamp" under.
Den 7. februar var en kald dag med lett snøyr i traktene ved Sørøya. En telefonvakt varslet flydur i Børfjord, og det var en temmelig nervøs stemning der. Vakta hadde observert et tomotors fly ytterst i fjordgapet og han bante på at det var tysk. Der ble slått full alarm.
I Nordfjord tok de saken mer med ro, for løytnant Danielsen
tok like godt og garanterte at dette måtte være en Catalina. De så flyet svinge inn fjorden og dreie utover igjen, og det passerte så lavt over et bosted at to skiløpere kastet seg flate i snøen.
Les mere i "Vi flyr Catalina " under.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Dønnesfjord | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Woodhaven | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Kaptein K. Garstad | Se mer |
Ottar Arvid Berg, Sersjant nav | Se mer |
Ludvig Lima Jacobsen Løytnant 333 | Se mer |
Hans Kaare Kristiansen 333 Eng | Se mer |
Thor Anton Johannesen | Se mer |
Bjarne Lyder Flatval 333 | Se mer |
Reidar Sørem 333 | Se mer |
Rolf Kristian Hauge 333 | Se mer |
Eivind Vetvik 333 | Se mer |
Per Waage | Se mer |
Gunnar Johnson Oberstløytnant Lege | Se mer |
Fenrik Frantzen | Se mer |
Fenrik Lorentzen | Se mer |
Per Edvard Danielsen Lt | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Catalina IV B PB2B-1 211 JX582 "Viking II" | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Rute på kart | Se mer |
På vingene for Norge : historien om 333 (Norwegian) Squadron's kamp | Se mer |
Vi flyr Catalina | Se mer |
Luftforsvarets historie. 2 : Fem år i utlegd : (juni 1940 - mai 1945) | Se mer |
Flyalarm : luftkrigen over Norge 1939-1945 | Se mer |