Tidslinjeutforsker

Loading

Catalina 032 Kirkenes med medisin


Beskrivelse

S/Lt H Hartmann Captain
Pty/O J Frogner 2nd pilot
S/Lt Marcussen Navigator
S/Lt O Berg, 2nd navigator
Pty/O K Johannesen WOM/AG
Pty/O Ø Hofsrød WOP/AG
Pty/O L Skjønnesen -"-
Pty/O T Rørstad F/E
Pty/O H Løchting FMA/AG
Pty/O A Johansen -"-

2 passenger:
Colonel Paul B Boyd
Norsk med russisk navn

Out: 06.12.1944 :14:15 A/B Woodhaven
16:30 W/B Sullom Voe
21:10 A/B Sullom Voe
07.12.1944 09:30 W/B Linihamri, north of Petsamo
General: Bad weather cond. cont. rain, improving outside Trondheim, - Serum and medicines deliverred the Norwegian Authorities in Kirkenes
( Med bil, Hartman og Boyd.)

In: 13.12.1944 16:35 A/B Graznie
14.12.1944 05:30 Landfall Unat. S/C base
10:30 W/B Woodhaven
Techn defect on A/C carried out in Grasnia, comprising 4 days.


"Ulabrand" B/333

AIR27-1732-12 s 3 + 1711 s 3
Forsvaret, 333 Skvadron, RA/RAFA-2003/1/Da/L0038

"Sanitetsetterretning, leveranse av medisiner

Landsatte: a: Gunnar Johnson, k/o: amerikansk lege og last med medisiner. k/o fulgte returen"

T. Melien

Baketter innfant der seg en russisk kapteinløytnant som var hentet i land fra en destroyer, for han kunne litt engelsk. Omsider kunne da nordmennene gjøre rede for sin misjon. Etter en del diskusjon på russisk nikket vertene og sa at alt var i orden. Hele flybesetningen ble invitert om bord i destroyeren til lunsj, og der vanket det vodka til maten.
Harald Hartmann forklarte gestikulerende at de gjerne ville frakte serumet og resten av lasta til Kirkenes så snart det lot seg gjøre, og ut på ettermiddagen ble en bil stilt til disposisjon.

Flyskipperen hadde ikke sovet på 36 timer og tapte snart verden for stadig vekk å våkne igjen hver gang bilen hoppet litt ekstra fra dump til dump. Det var en aldeles fryktelig vei, for både den og landet omkring bar merker etter kamper. Det var mørk polarnatt i den stunden de ristet seg inn i et rasert Kirkenes. Svære kullhauger lå og lyste og brant i mørket. Besøket var uanmeldt og flygerne ble hilst velkommen av overraskede og begeistrede nordmenn, og forbløffelsen ble ikke mindre da de her kunne overta tusen pund med serum og medikamenter. Der var mangel på en hver form for medisin, og på alt mulig annet også.
Ute på veien så Hartmann norske flyktninger som strevde seg forbi med sine eiendeler på sparkstøtting og kjelke, antakelig på vei til slektninger og kjente som ennå kan hende kunne by farendes folk en hukk til å bo i. Scenen var den samme som Hartmann hadde sett hundrevis av ganger på bilder fra Frankrike og Russland, likevel var det noe eget å se sitt eget folk på flyttefot.
Om kvelden traff flygerne igjen orlogskaptein Haakon Jørgensen, som i mellomtiden hadde reist dit via Sverige og nå var en slags norsk representant der. Han hadde innkvartert seg i en av de få bygningene som fremdeles kunne minne om hus, og her ble flygerne tatt imot på beste vis. Der fikk de høre rystende beretninger om forholdene i Finnmark.

Den ukjente "nordmann" med russisk navn måtte ikke landsettes noe sted i Norge, han forsvant da de var i Russland.

Les mere i: "Vi fløy Catalina" og "På vingene for Norge".

Les også "Catalina mot ubåt : flukt fra Norge, Little Norway, krigsinnsats", den har en lang historie fra turen. samt Luftforsvarets historie. 2 : Fem år i utlegd : (juni 1940 - mai 1945).

I "Vi fløy Catalina" påståes det at det var "Viking II -som fløy men i ORB'en er det B(Bravo) og det var Ulabrand på den tiden. "Viking II hadde A(Alfa).

Col. Paul B Boyd skrev: "Avreise 6. desember 44 med 1000 lbs med medisinsk utstyr. . Catalinaen var bemannet av et norsk mannskap innredet gjennom 18 Group Coastal Command og besto av et mannskap på ti. Piloten og kapteinen på Catalinaen var S/Lt Hartmann

Avgang var fra Shetlandsøyene, 6. desember 44, og landet i Petsamo, Finland. 7. desember 44.

Vi hadde vanskeligheter med å finne noen som kunne forstå engelsk eller norsk, men ble til slutt ført inn på kontoret til postkommandanten, en sjøoffiser med kapteinsgrad. Etter en tid ble det sikret tolk, og vi ga russen beskjed om at vi ønsket transport til Kirkenes for å ordne med lastebiltransport for våre medisinske forsyninger fra den ende. Dette ble til slutt avtalt, forutsatt at en russisk marineoffiser fulgte oss, og vi skulle etter planen reise til Kirkenes kl. 1300, med beskjed om at det var omtrent fem timers kjøretur. Det ble servert lunsj til mannskapet om bord på den russiske destroyeren. Russerne var veldig samarbeidsvillige og gikk langt for å sikre vår komfort.

Kl. 1300 startet S/ Lt Hartmann og jeg, ledsaget av en russisk Lt Comdr., til Kirkenes. Langs veien var det bevis på krig. Gårdshus og småbyer var totalt ødelagt.
Vi krysset den finsk-norske grensen ved Furumo etter litt vanskeligheter med vaktposten, men den russiske marineoffiseren håndterte situasjonen. Etter å ha kommet inn i Norge var en stor forandring tydelig. Det var få russiske soldater og ingen bevegelse langs veiene bortsett fra innfødte med hester og sleder.
Det ble tatt kontakt med Norsk Fjellselskap ved hovedkvarteret ved Kirkenes.

Fra et sivilt ståsted er situasjonen dårlig. Omtrent halvparten av befolkningen er igjen i Kirkenes, og de sover minst ti personer på hvert rom. Det er en difteriepidemi, skabb er utbredt og mye dysenteri. Matsituasjonen er dårlig, og det er ingen poteter eller fisk tilgjengelig. Noe mel har blitt levert av russerne, men de har fått forståelse for at det ikke kan fortsette. Heldigvis etterlot tyskerne gode kullhauger, og de lyktes i å ødelegge bare en liten mengde.
En lastebil ble sikret for å returnere til Petsamo med oss og hente medisinske forsyninger.


Til Sted

TittelLenke
Linhammar, Murmansk Oblast, Russia,Se mer

Fra Base

TittelLenke
RAF WoodhavenSe mer

Deltakere

NavnLenke
Harald Egil Hartmann Lt.Se mer
Orlogskaptein H. H. JørgensenSe mer
Jens Henry FrognerSe mer
Erik Molvig Marcussen Se mer
Ottar Arvid Berg, Sersjant navSe mer
Knut Johannesen Kvm.Se mer
Øivind Wahl Hofsrud Se mer
Lorang SjønnesenSe mer
Trygve Ingolf Rørstad ACI 5396Se mer
Henry Løchting Kpl 751 Se mer
Egil Dermoth JohansenSe mer
Colonel Boyd Paul BSe mer
Nordmann med russisk navnSe mer
Gunnar Johnson Oberstløytnant LegeSe mer
Amerikansk legeSe mer

Fremdrift

NavnLenke
Catalina IV B PB2B-1 211 JX582 "Viking II"Se mer

Galleri


Nyttige lenker

TittelLenke
Hele ruta for Russlandsturen med Catalina og bilSe mer
På vingene for Norge : historien om 333 (Norwegian) Squadron's kampSe mer
Vi fløy CatalinSe mer
Catalina mot ubåt : flukt fra Norge, Little Norway, krigsinnsatsSe mer
Fra Spitfire til F-16 : Luftforsvaret 40 år 1944-1984Se mer
Luftforsvarets historie. 2 : Fem år i utlegd : (juni 1940 - mai 1945)Se mer
Flyalarm : luftkrigen over Norge 1939-1945Se mer
Forsvaret, 333 Skvadron, RA/RAFA-2003/1/Da/L0038Se mer