Tidslinjeutforsker

Catalina 006 SIS operation PI Opphør

23. Mai, 1942

Catalina 008 SIS Operasjon LIBRA I

14. Juli, 1942

Laster

Catalina 0091 SIS operasjon ARGO

18. Juli, 1942

Laster

Catalina 0081 SIS Operation CRUX I

20. Juli, 1942

Laster

Catalina 010 SIS Operasjon ARGO

10. August, 1942

Laster

Catalina 011 SIS BOREAS I NC

18. August, 1942

Laster

Catalina 012 SIS BOREAS II NC

20. August, 1942

Laster

Catalina 013 SIS BOREAS III C

22. August, 1942

Laster

Catalina 015 SIS operation SAGGITARIUS I

23. November, 1942

Laster

Catalina 016 SIS operation SAGGITARIUS II

8. Desember, 1942

Laster

Catalina 022 SIS operation CRUX III

14. Mai, 1943

Laster

Catalina 023 SIS operation HULDRA (NC)

18. Juni, 1943

Laster

Catalina 025 SIS operation PISCES II

11. August, 1943

Laster

Catalina 026 SIS operation CRUX III (C)

15. August, 1943

Laster

Catalina 027 SIS operation PISCES

19. November, 1943

Laster

Catalina 029 SIS operation SOLVEIG

23. April, 1944

Catalina 030 SIS operation ERNA og CRUX

5. Juni, 1944

Laster

Catalina 031 SIS Operation LIBRA I

1. Desember, 1944

Laster

Catalina 036 Sørøya/Kirkenes SIS Operation BEDSPREAD

26. April, 1945

Laster

Catalina 006 SIS operation PI Opphør

Catalina 008 SIS Operasjon LIBRA I

Catalina 0091 SIS operasjon ARGO

Catalina 0081 SIS Operation CRUX I

Catalina 010 SIS Operasjon ARGO

Catalina 011 SIS BOREAS I NC

Catalina 012 SIS BOREAS II NC

Catalina 013 SIS BOREAS III C

Catalina 015 SIS operation SAGGITARIUS I

Catalina 016 SIS operation SAGGITARIUS II

Catalina 022 SIS operation CRUX III

Catalina 023 SIS operation HULDRA (NC)

Catalina 025 SIS operation PISCES II

Catalina 026 SIS operation CRUX III (C)

Catalina 027 SIS operation PISCES

Catalina 029 SIS operation SOLVEIG

Catalina 030 SIS operation ERNA og CRUX

Catalina 031 SIS Operation LIBRA I

Catalina 036 Sørøya/Kirkenes SIS Operation BEDSPREAD

1933
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
1949
1950
1951
1952
1953
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.
Feb.
Mars
Apr.
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Des.

Catalina 029 SIS operation SOLVEIG


Beskrivelse

FP314/A/333

  • Lt Kirsebom Captain
  • S/Lt Moe 1st pilot
  • Pty/O Ness 2nd pilot
  • Pty/O Markussen Observer
  • Pty/O K Johannesen WOP/AG
  • Pty/O Flatval WO/AG
  • Pty/O Nordskog Fl/Eng
  • Pty/O Arnkvern FME/AG
  • Pty/O A. Johansen FME/AG

    23.04.1944 21:10 A/B Woodhaven
    24.04.1944 14:15 W/B Woodhaveen

Air27-1731-23+24
Forsvaret, 333 Skvadron, RA/RAFA-2003/1/Da/L0038

23-24/4-44 Røssøykåsen nord for Onøya, Lurøy

Catalina Viking, lt Hans Gabriel Kirsebom,fra Woodhaven

Vellykket transport SOLVEIG (Finnmark)

Mottakskomite fra PISCES, Lurøy

Landsatte: a: Alfred Henningsen og forsyninger. Til Sverige pga tysk aktivitet i området

T.Melien

Igjen var et Catalinafly på vingene med Onøya som mål og med en annen etterretningsmann ombord. Det var Alfred Henningsen som skulle videre til Finnmarka. Flyet hadde også med nye forsyninger til John på Onøya.
Det var John og Jarvoll som skulle ut og møte flyet, men det kom ikke til avtalt tid. De var ute forgjeves flere dager på rad. Noe måtte være kommet i veien.

Les mere i #Luryaffæren" under.

Hjelp Henningsen
I slutten av april fikk stasjonen beskjed fra Sentral om å hjelpe en ekspedisjon som skulle ha i land en agent. Kristoffersen og Jarvoll måtte møte et Catalina-fly på «vanlig sted» den 22. april, som var en fredag. Det ble flere bomturer ute på sjøen. Endelig, på en hellig søndags morgen, kom flyet og laget en støy verre enn dommedag. Det viste seg at agenten var Alfred Henningsen som hadde tenkt seg videre til Finnmark med stasjon SOLVEIG. Han var sikker på at flyet hadde vekket hele nabolaget, og at det var fåfengt å komme seg til Finnmark under disse forholdene med Gestapo-kontroll overalt. Det endte derfor med at Alfred Henningsen foretrakk beneste veien til Sverige.

Les videre i "Usynlige soldater" under.

Det var Alfred Henningsen som skulle til Norge denne gangen. Om ettermiddagen den 23. april var mange hender i arbeid med å gjøre «Viking II» reiseklar. Maskingeværene måtte etterses, skroget likedan, motorene sjekkes og bensin fylles på tankene. Våpeneksperter, instrumentmakere, elektrikere og mer til var opptatt med sitt og innstilt på å gjøre prikkfritt arbeid, som alltid.

Les mere i "Vi fløy Catalina" under

Men ulykken ville at flyet fikk sterkere motvind enn beregnet, og ble
forsinket. Dessuten var det mye strøm mellom øyene; atskillig motorstyrke måtte til for å komme frem til båten. Og da båt og fly endelig møttes, var Kristoffersen oppbrakt: «Kor for faen kommer dokker så seint? Dokker vekker jo opp heile bygda. De tyske lyttestasjonene kan høre dokker i mils omkrets.» Henningsen, som hadde tenkt seg til Finnmark med stasjonen sin, var også overbevist om at hele nabolaget var vekket.

Les mere i "Luftforsvarets historie. 2 : Fem år i utlegd : (juni 1940 - mai 1945" under.


Til Sted

TittelLenke
KåsenSe mer

Fra Base

TittelLenke
RAF WoodhavenSe mer

Deltakere

NavnLenke
Hans Gabriel Kirsebom Lt.Se mer
Alfred Meyer Henningsen SersjantSe mer
John KristoffersenSe mer
Alfred Martin JarvollSe mer

Fremdrift

NavnLenke
Catalina I B PBY-5B 170 FP314 "Viking"Se mer

Galleri


Nyttige lenker

TittelLenke
Lurøy-affæren : etterretningsoffiser ved F.O. II John Kristoffersen 1943-1944Se mer
Usynlige soldater : nordmenn i Secret Service fortellerSe mer
Vi fløy CatalinaSe mer
Luftforsvarets historie. 2 : Fem år i utlegd : (juni 1940 - mai 1945)Se mer
Forsvaret, 333 Skvadron, RA/RAFA-2003/1/Da/L0038Se mer
En spion går i land : brødrene Snefjellås utrolige innsats på norskekysten under krigenSe mer