Catalina 029 SIS operation SOLVEIG
Beskrivelse
FP314/A/333
- Lt Kirsebom Captain
- S/Lt Moe 1st pilot
- Pty/O Ness 2nd pilot
- Pty/O Markussen Observer
- Pty/O K Johannesen WOP/AG
- Pty/O Flatval WO/AG
- Pty/O Nordskog Fl/Eng
- Pty/O Arnkvern FME/AG
- Pty/O A. Johansen FME/AG
23.04.1944 21:10 A/B Woodhaven
24.04.1944 14:15 W/B Woodhaveen
Air27-1731-23+24
Forsvaret, 333 Skvadron, RA/RAFA-2003/1/Da/L0038
23-24/4-44 Røssøykåsen nord for Onøya, Lurøy
Catalina Viking, lt Hans Gabriel Kirsebom,fra Woodhaven
Vellykket transport SOLVEIG (Finnmark)
Mottakskomite fra PISCES, Lurøy
Landsatte: a: Alfred Henningsen og forsyninger. Til Sverige pga tysk aktivitet i området
T.Melien
Igjen var et Catalinafly på vingene med Onøya som mål og med en annen etterretningsmann ombord. Det var Alfred Henningsen som skulle videre til Finnmarka. Flyet hadde også med nye forsyninger til John på Onøya.
Det var John og Jarvoll som skulle ut og møte flyet, men det kom ikke til avtalt tid. De var ute forgjeves flere dager på rad. Noe måtte være kommet i veien.
Les mere i #Luryaffæren" under.
Hjelp Henningsen
I slutten av april fikk stasjonen beskjed fra Sentral om å hjelpe en ekspedisjon som skulle ha i land en agent. Kristoffersen og Jarvoll måtte møte et Catalina-fly på «vanlig sted» den 22. april, som var en fredag. Det ble flere bomturer ute på sjøen. Endelig, på en hellig søndags morgen, kom flyet og laget en støy verre enn dommedag. Det viste seg at agenten var Alfred Henningsen som hadde tenkt seg videre til Finnmark med stasjon SOLVEIG. Han var sikker på at flyet hadde vekket hele nabolaget, og at det var fåfengt å komme seg til Finnmark under disse forholdene med Gestapo-kontroll overalt. Det endte derfor med at Alfred Henningsen foretrakk beneste veien til Sverige.
Les videre i "Usynlige soldater" under.
Det var Alfred Henningsen som skulle til Norge denne gangen. Om ettermiddagen den 23. april var mange hender i arbeid med å gjøre «Viking II» reiseklar. Maskingeværene måtte etterses, skroget likedan, motorene sjekkes og bensin fylles på tankene. Våpeneksperter, instrumentmakere, elektrikere og mer til var opptatt med sitt og innstilt på å gjøre prikkfritt arbeid, som alltid.
Les mere i "Vi fløy Catalina" under
Men ulykken ville at flyet fikk sterkere motvind enn beregnet, og ble
forsinket. Dessuten var det mye strøm mellom øyene; atskillig motorstyrke måtte til for å komme frem til båten. Og da båt og fly endelig møttes, var Kristoffersen oppbrakt: «Kor for faen kommer dokker så seint? Dokker vekker jo opp heile bygda. De tyske lyttestasjonene kan høre dokker i mils omkrets.» Henningsen, som hadde tenkt seg til Finnmark med stasjonen sin, var også overbevist om at hele nabolaget var vekket.
Les mere i "Luftforsvarets historie. 2 : Fem år i utlegd : (juni 1940 - mai 1945" under.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Kåsen | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Woodhaven | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Hans Gabriel Kirsebom Lt. | Se mer |
Alfred Meyer Henningsen Sersjant | Se mer |
John Kristoffersen | Se mer |
Alfred Martin Jarvoll | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Catalina I B PBY-5B 170 FP314 "Viking" | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Lurøy-affæren : etterretningsoffiser ved F.O. II John Kristoffersen 1943-1944 | Se mer |
Usynlige soldater : nordmenn i Secret Service forteller | Se mer |
Vi fløy Catalina | Se mer |
Luftforsvarets historie. 2 : Fem år i utlegd : (juni 1940 - mai 1945) | Se mer |
Forsvaret, 333 Skvadron, RA/RAFA-2003/1/Da/L0038 | Se mer |
En spion går i land : brødrene Snefjellås utrolige innsats på norskekysten under krigen | Se mer |