Catalina 012 SIS BOREAS II NC
Beskrivelse
20-21/8-42 Prestfjorden/Skogsøya-området ved Myre
Catalina Vingtor kaptlt Haakon M K Jørgensen, fra Woodhaven
Mislykket pga tåke BOREAS (Utplassering, 2. forsøk)
Med: a: Petter A Ravik og Ewald Knudsen
T.Melien
Catalina RAF 210
- Kpt.lt Jørgensen Skipper
- Fenrik Tingulstad
- Fenrik Stenvig
- Fenrik Jespersen
- Kvm 5465 Roe O J
- Kvm 5072 Christensen C
- Kvm 5082 Sulebust T
- ACI 5396 Rørstad T
- ACI 5402 Rasmussen Aa
Det ble en del kluss før telegrafistene kunne landsettes. Første forsøk med Catalina fra Woodhaven ble gjort den 18. august 1942, med løytnant Håkon Offerdal som skipper. Men ved landingsstedet lå et tysk flakskip og gjorde området høyst utrygt, og Offerdal så seg nødt til å returnere med ugjort sak.
Imidlertid sa den klare ordren at guttene skulle til Norge. To dager senere lettet en Catalina igjen, denne tørnen med kaptein-løytnant Jørgensen ved spaken. Målet var det samme som forrige gang. Men over området var det stille vær og tett tåke, bare fjelltoppene stakk opp over tåketeppet. Og det ble retur igjen.
Men fortsatt lød beskjeden: Agentene skal til Norge. Den 22. august bar det til værs på ny frisk, og atter med Offerdal som skipper. Tidlig om morgenen dagen etter var de over landingsstedet, som etter planen skulle være Skogsøy i Vesterålen. Været under kysten var disig og lite siktbart, med den følge at det var vanskelig slik på meteren å kunne orientere seg om selve landingsplassen. Imidlertid landet Catalinaen og satte gummibåten på vannet, og telegrafistene slapp seg ned i den og fylte på med alt sitt utstyr, og skubbet ifra. Catalinaen tordnet snart forover og let-
tet og forsvant i sørvestlig retning.
Les videre i "Vi fløy Catalina" under.
Ewald Knudsen og kameraten Peter Andreas Ravik fra Salten (født 7.5.1912 i Gildeskål) skulle han til norskekysten med radiostasjon for å melde om tysk skipstrafikk. SIS hadde bruk for sikker dekning, og hadde valgt seg ut et sted som het Store Sommarøy i Troms.
Det er et lite sted på en øy sørvest av Hillesøy på Kvaløya som lå helt ideelt til for å overvåke trafikken — både den som gikk innom og den som gikk utenom Tromsø. Ingen tyske befestninger var rapportert der. Knudsen og Ravik skulle fraktes dit med Catalina-fly fra den norske 333-skvadronen i Woodhaven. Oppdraget var høyt prioritert.
Den 18. august 1942 startet de. med løytnant Håkon Offerdahl som førsteflyger, eller «skipper» som det het i Marinen. Ved landingsstedet lå det et tysk luftvernskip, så de måtte snu.
Den 20. august dro neste Catalina, med Håkon Jørgensen ved spaken. Det var stille vær. men tåke over målområdet — bare fjelltoppene syntes. Ny vendereis.
Så ble det ny tur med Offerdahl igjen 22. august. Nå ble
karene satt av i gummibåt, med sendere, proviant og utstyr. Catalina-
en tordnet hjemover mot Skottland med et farlig spetakkel.
Les videre i "Usynlige soldater" under.
Alle tre turene gikk til feil sted! Sommarøy sør for Tromsø var rett sted.
Forsvaret, 333 Skvadron, RARAFA-20031
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Sommarøy i Vesterålen | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Woodhaven | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Orlogskaptein H. H. Jørgensen | Se mer |
Bjørn Stray Tingulstad Fenrik | Se mer |
Kaare Stenwig Fenrik | Se mer |
Bjørn Stray Tingulstad Fenrik | Se mer |
Jon Olavsøn Roe Kvm 5465 | Se mer |
Per Jespersen Fenrik (KS) | Se mer |
Arnold Constantin Christensen Kvm 5072 | Se mer |
Knut Sulebust Kvm 5082 | Se mer |
Trygve Ingolf Rørstad ACI 5396 | Se mer |
Aage Norvald Rasmussen Sersjant | Se mer |
Petter Andreas Hansen Ravik ✝ | Se mer |
Ewald Antoni Knudsen | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Catalina I PBY-5 28 WS8424 "Vingtor" ✬ | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Usynlige soldater : nordmenn i Secret Service forteller | Se mer |
Vi fløy Catalina | Se mer |
Historien om turen, nedskrevet og publisert av nevøen Ewald d.y. | Se mer |
BOREAS - Usynlige soldater : nordmenn i Secret Service forteller | Se mer |
Forsvaret, 333 Skvadron, RARAFA-20031 | Se mer |