Catalina 009 SOE Operasjon HAWK / KINGFISHER / HERON
Beskrivelse
Catalina RAF 210
31.07.1942 "Odin" Catalina amfibiefly Mk IIIA FP527 GS-O
K/L Grinde Birger
SpecialDuty SOE HAWKE/KINGFISHER Vistenfjorden NC Årsæther og Sverdrup
July 1942 (Catalina and later fishing boat)
Hawke/Kingfisher K. Aarsæther H. Sverdrup
Plan to organize a small resistance group on the Lofoten Islands in contact with the UK by W/T. The group would receive arms and stores, which would then be distributed to paits of Norway in barrels offish by fishing boat or by air.
Attempts were made to deliver Aarsætherer to northern Norway first by Catalina and second by fishing boat but failed.
The first trip to land Sverdrup with stores sailed on 11 December 1942 and eventually reached the Lofoten.
An attempt early in January 1943 to establish Aarsæther as the W T operator was a failure and he returned with Sverdrup. The plan was eventually abandoned.
Les mere i Ian Herrington s 339.
HAWK/KINGSFISHER
Hawk og Kingflsher hadde forskjellige direktiver å forholde seg til. Aarsæthers oppgave gikk ut på å etablere radiokontakt med det britene kalte en «hemmelig militær organisasjon» i Lofoten. Han skulle være underordnet lederen for denne organisasjonen. Hartvig Sverdrup, og overlevere beskjeder til ham fra «Allied High Command- i England. Han skulle også sende opplysninger om organisering av slike hemmelige organisasjoner fra området fra Tysfjord i sør til Tromsø i nord. samt sende etterretninger om skipsfart i området.
Videre skulle han nekte å ta imot beskjeder fra alle andre enn Sverdrup. Til slutt skulle Aarsæther lære opp en lokal radiooperatør som kunne være vikar» for ham i tilfelle sykdom, og som kunne opprettholde kontakten når han returnerte til Storbritannia etter det planlagte oppholdet på ca. en måned, og i påvente av en ny radiooperatør fra England.
For å gjennomføre sin del av operasjonen skulle Knut Aarsæther forlate London den 28.07.42 med Catalina-fly og lande ved Korsholmen (66,20.5* nord. 12.47' øst). (Feil ref, det er ikke Korsholmen, men Kollsholmen, sør for Myken)
Lengre ned står det:" Planene var altså klare men Knut Aarsæther, som jo skulle være i Norge lenge før Sverdrup, møtte problemer allerede fra første stund. Han fløy med Catalinaen fra Woodhaven til «Heron-området» (Bodø-området), som var oppkalt etter den hemmelige organisasjonen «Heron» som opererte der. Men Heron gruppa var ikke på avtalt plass til avtalt tid slik at Aarsæther måtte returnere med flyet til basen. Noen dager senere var han i London igjen."
Les videre i "Krigen i Lofoten" under
I boken "Det fullkomne bedrag " . står det: "Avtalen var at flyet skulle lande ved Korsholmen nord for Vega i tidsrommet 24-03 fredag 31. juli, eller til samme tid en av de tre påfølgende nettene. Ved midnatt den første dagen var ingen av båtene på plass. Sjøberg og Grannes kom utpå natta, men så ikke noe til de andre før de møttes i Selvær neste dag. Etter fire netter på Korsholmen var det klart at Catalinaen enten hadde vært der uten å finne dem, eller at noe uforutsett hadde skjedd.
Under ventetiden i Selvær konfronterte Sjøberg Lynghaug med innholdet i brevet han flere måneder tidligere hadde sendt til Mathisen. Lynghaug fortalte da om foranledningen at Mathisen skriftlig hadde beordret Lynghaug og Fosseide til Sverige, og at pengene skulle deles der. Dette første brevet kjente ikke Sjøberg til. Han oppdaterte rapporten til London og bestemte at Lynghaug igjen var å betrakte som et fullverdig medlem av Archer-Heron, bortsett fra at han ikke fikk tilbake pistolen. Inntil videre hadde alle parter kommet ut av det på en levelig måte."
I boken "Helgeland i brennpunktet" er denne beskrevet rett.
"Allerede 27. juli hadde SOE transportopplegget klart og gav Sjøberg melding om det. Han gav øyeblikkelig beskjed til sine to båtførere om å holde seg klar på kort varsel. Det var Asbjørn Knudsen i Visten og Lorents Langås i Velfjorden (Storbørja).
To dager senere ny melding fra SOE: Kolsholmen (sørøst for Myken) var valgt til landingssted. Flyet ville bringe med agenten Knut Aarsæther som Sjøberg måtte besørge videretransport for til Lofoten.
Landingstid: Fredag 31 juli ved
Ved første varsel fra SOE om Catalinaen hadde Sjøberg gjort visse foranstaltninger for å iverksette sin hemmelige plan. Han sendte Mathiesen til Mellingen for å si fra om flyet som var ventende og at mennene i hytta måtte bryte opp og dra ut til kvsten for å møte det."
"Knut Aarsæther var med på flyet som hadde svirret over Kolsholmen i slutten av juli. Planen var at han gjennom Sjøbergs organisasjon skulle få forbindelse med en mann i Bodø. Denne igjen skulle ordne kontakt til en gruppe i Stokmarknes, der Aarsæther skulle arbeide som radiotelegrafist.
Dessuten hadde han med nytt radiomateriell til Sjøberg, noe proviant og en del våpen. Meningen var at Catalinaen skulle møte en motorbåt utenfor
Selvær i Træna, hørte Aarsæther, og båten skulle frakte inn både ham og stoffet. De kretset over området i tre kvarter, men så intet til båten og kunne ikke annet enn returnere til Woodhaven flyplass i Skottland."
Les mere i Natt på norskekysten
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Kollsholmen | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Woodhaven | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Kapteinløytnant Birger Grinde | Se mer |
Knut Aarsæther Sersjant | Se mer |
Birger Sjøberg ✝ Lt. | Se mer |
Liv Elisabeth Grannes | Se mer |
Johan Lynghaug ✝ | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Catalina III PBY-5A 12 FP527 "Odin" | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
IAN Herrington; THE SPECIAL OPERATIONS EXECUTIVE IN NORWAY 1940-1945 p349 | Se mer |
Krigen i Lofoten | Se mer |
Det fullkomne bedrag | Se mer |
Helgeland i brennpunktet | Se mer |
Natt på Norskekysten | Se mer |