AM 308 SOE Operation FLANK VIII 2 Firecrest
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Mannen vasker bleier"Code : INGER Signal bakke: G Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
17 3 06:25
17 3 800 300 160 06:35
Squad: RAF 620/190
1. F/Lt Jack W A Stirling IV LJ983 D4-L
2: F/O Neale G A Stirling IV EF277 D4-S
Out: 22:40/55 - DROP NC/01:53 C
- 1
- F/L Jack W A Pilot
- P/O Atkinson W T Nav
- F/S Brood W R M A/B
- F/S Bower J E F/Eng
- F/S Beckett R T W/Op
- F/S Perry G W A/G
- 2
- F/O Neale G A Pilot
- F/O Wheeler E J Nav
- F/O Parry C C A/B
- F/S Kosman K H F/Eng
- F/S Thompson W S W/Op
- F/S Westlake K J A/G
Ten aircraft were detailed to take part in the above operation but one a/c failed (Russel - C4) to take off owing to tecknical failure. the remaining nine aircraft found excellent weather conditions over the whole route. For the most part reception was very good and seven of the aircraft delivered their loads. The remaining two failed to get reception and brought their loads back, On return eight of the aircraft landed sucessfully at Base, the other aircraft landad at Hetfield owing to the unserviceability of navigational side. The only opposition encountered was from A-A-ships about 25 miles off the enemy coast and the fire was from light calibre guns, but none of our aircraft substained any damage. One fighter was reported in the dropping zone area by ops of the aircraft.
AIR_27-2134-36 6
AIR_27-2134-36 5 HS8-145 s291 - 34. Field state NO load received. Waited all nnight.
Feilslipp nr. 12, Hemsedal
Air Ministry hadde godkjent en slipp-plass i Ål som gikk inn i listene som "Syningen, AM nr. 308". Den fikk kodeordet "Flank 8" og dekk navn "Inger". Slipp-plassen lå 23,0 km VNV av Gol og 8,0 km NNØ av Leveld kapell. Oppgitt posisjon i Egner (uten årstall) 60" 45' 45" N. 8" 34' 15" Ø. Dette tilsvarer like N for Trettestølane.
Vi har funnet 16 telegrammer som berører slipp plassen Inger. De første flyene dit ble satt opp i november 1944. Men det kom aldri noe slipp på denne plassen, til tross for at mange fly startet fra England med denne plassen som mål. Blant annet rapporterte flygere at de ikke fant plassen, at de ikke sa noe til mottagelseskomiteen, og i ett tilfelle ble den tiltenkte lasten sluppet på feil sted. Omkring feilslippet kjennes følgende:
- Fra London 24.2.45.
Ang. dropping natten til den 21. RAF sier at lasten til I for Inger ble droppet i landsbyen ca 1 km, rep. 1 km fra plassen. Vennligst sjekk dette. Mottok dere et fly for hver av plassene H for Harald og J for Jakob? - Fra Firecrest: 1.3.45. 12 conatinere nettopp funnet i nærheten en Hemsedal. Mer detaljert rapport senere.
- Fra Firecrest 2.3.45 Vi er klar for nye droppinger ved F for Finn og I for Inger.
Opplysninger Gol, er mottatt som via stammer fra Aslak Gjaerde er mottatt via Knut Breibrenna:
Feilslipp i Hemsedal.
Det var tatt ut slipp-plass pa Torpoåsen, nærmere bestemt Pålsetmyrene (I for Inger). Folk gikk der og ventet i tre dager for å ta imot slippet, men ingen ting kom. Det viste seg at dette ble droppet i Torsetlia i Hemsedal. Samtidig på denne tid drev en del karer med kolbrenning i en kolmile noen hundre meter inn i skogen nordvest for garden Hjelmen. Disse karene trodde det hadde tatt fyr i taket på mila, sa de var i ferd med å undersøke dette. De hadde lagt en slangelampe på toppen av mila mens de drev på. Denne ble liggende og rulle frem og tilbake i vinden. Gjærde og flere med ham, mener at flygeren lasten trodde slipp-plassen var der og droppet lasten der. Det fortelles at de 12 fallskjermene som kom ned i lia syd for Hjelmen, som ligger ved riksveg 52, ca 10 km SØ for Hemsedal sentrum, ble hentet av Asbjørn Hornet, Hemsedal. Han kjørte disse med hest frem til bilvei. Innholdet i containerne ble sa hentet med lastebil av Østen Roe og kjørt videre til Gol.
(16 km NV for slipplassen - se kartlink over)
Følgende telegram viser noe av problemet med slipp-plass Inger:
- Fra London 9. mars 1945.
Flyver rapporterer at I for Inger er svært vanskelig å finne. Kan bedres ved at plassen "flyttes" inntil 1 km i hvilken som helst retning, hvor lysene blir lettere synbare.
Men så kom påsken med trafikk i området ved Inger, så de som sto for mottagingen foreslo at plassen ikke ble benyttet for påsken var over. Siste forsøk på å sende slipp til Inger ble gjort 18. april 1945, men heller ikke dette flyet fikk sluppet lasten ved ønsket plass.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
SYNINGEN | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Great Dunmow | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
F/L Jack W A | Se mer |
F/O Neale G A | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Short Stirling IV LJ983 D4-L ✬ | Se mer |
Short Stirling IV EF277 D4-S ✬ | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Wikipedia RAF 190 | Se mer |
Wikipedia RAF 620 | Se mer |
De kom om natten, Bjørn Geirr Harrson og Per Chr Hurum side 188 | Se mer |