AM 308 SOE Operation FLANK VIII 1 Firecrest
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Mannen vasker bleier"
Code : INGER Signal bakke: "G" Signal fly: NA
EUREKA: NA
GEE: NA
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
18 3 08:30
18(17) 3 500 100 140 08:00
Squad: RAF295
1: W/O Bellinger L G Stirling IV LK543 8Z-E "A" Flight
2: F/O BOWMAN R W Stirling IV LK140 8Z-O "A" Flight
Out: 22:35/23:00 - DROP 03:36-46 NC/ 04:14-34 C
- 1
- 1317236 W/O Bellinger L G Pilot
- 141581 F/O McBain J Nav
- 1577397 F/S Garinger L J A/B
- 1566867 W/S Burns M R W/Op
- 1822114 F/S Ewen A A/G
- 1836458 Sgt Pritchard J H F/eng
- 2
- 1502952 F/O Bowman R W Pilot
- 144585 F/O Cattle F R Nav
- 1389853 F/S Finn M E A/B
- 1578372 F/S Brew J A E W/Op
- 56077 P/O Perrey A G A/G
- 1544653 Sgt Higgin J E F/eng
Sucessfully drop on FLANK 8.
1. Stirling LJ543 10/10th colouds, near. DZ found, no drop. Pinpoint not found. Lights std, flash "E". about 12 ships over Christiansand, 8000', 04:31 stationary.
Nor In / Out 02:20 8000' - - 04:31 8000' Mainly good weather, 10/10ths cloud, at DZ at NW of DZ. Wind 360/ 30 mph at 7000'. Very disappointing trip.
2. Stirling LK140 Dropped on 2028/0832E. Successful drop on FLANK 8. 17 container drop. 1 hung up No 6 station.. Standard reception, 10/10ths over target, saw reception, and dropped. Std lights, flash "G", Three mountains and small lake to north of DZ. 2nd DZ by klights as briefed flashing "G". Dropped on lights. Ble sluppet over Pålsbudammen.
Nor coast In - Out 5815/0832E - 03:13 - 7000' 05:20 7000'. Weather very good, but poor over sea, Over DZ vis. 15/20 miles.
Ten a/c were detailed for supply dropping on S.Norway. 3 (T Scott - Symmons- Newton) were forced to return by bad weather. Of the other seven which all find weather improving across the North sea and good over DZ. Three were sucessful (AG Smith - A Scott- Bowman). Three of the others (Bellinger-Sloan-Stewart) were certain of beeing in DZ area, but obtained no reception. All were carrying 18 containers. Storer didnt reach DZ and returned caused fault one engine.Air-27-1644_2 p77 AIR-27-2583_3 p221 HS130-110/223Air-27-1644_2 p76 AIR-27-2583_3 p218
"Natt til nyttårsaften 1944 skjedde det noe som skulle få følger for karene på Purkeset. Denne natta våknet folk i Tunhovd av kraftig flydur.
Morgenen etter fikk de vite at det var kommet flyslipp ved Pålsbudammen. Uheldigvis hadde noen av containerne kuttet høyspentlinja til Rødberg, og tyskerne var blitt varslet.
Knut Børtnes fikk rede på dette, og han dro straks innover til Purkeset for å varsle. Der var de allerede i ferd med å forlate leiren. De hadde fått beskjed om hva som var skjedd direkte fra London.
Den 5.januar kom det melding om at tyskerne hadde forlatt Pålsbu med det de hadde funnet. Samme dag kom Leif til Nesbyen hvor han oppsøkte søskenbarnet sin, Levor Haga. De ble enige om at Levor skulle ringe broren, Knut, som arbeidet ved Pålsbudammen.
Da telefonen ringte, var Knut nettopp kommet tilbake på ski fra Rukkedalen hvor han hadde besøkt sin forlovede i nyttårshelga. Levor ba nå broren komme ned til Nesbyen så fort som mulig. Selv om Knut ikke var noe lysten på å dra ut igjen med en gang, forstod han at det måtte være noe spesielt. Så han spente på seg skiene og la ut på de 35 kilometrene nedover til Nesbyen.
Hos Levor satt Leif som Knut ikke hadde sett siden krigen begynte. Leif kunne fortelle at det var engelske fly som ved en feiltakelse hadde sluppet lasten sin ned ved Pålsbu. Ei utelampe som var tent, hadde villedet flyveme. Nå ville Leif vite hva som egentlig var skjedd der oppe.
Knut fortalte det han visste. Tyskerne var reist med de containerne de hadde funnet. På grunn av store snømengder var vegen over Tunhovdåsen stengt for biler. Derfor ble bøndene i Tunhovd utkommanderte til å kjøre slippet nedover til Rukkedalen med hester, hvor det ble lastet over på biler.
Knut kunne også fortelle at Kristian, en yngre bror av Leif, var blitt skutt på av tyskerne. Men han var kommet seg i sikkerhet. Leif mente at det måtte ligge flere containere inne i skogen enn det tyskerne hadde funnet. Han bad derfor Knut om at når han kom tilbake, skulle han se i hvilken retning utelampene på dammen lyste. Så skulle han lete i den retningen.
Dagen etter var Knut igjen ved Pålsbu. Der gjorde han som Leif har sagt. Og rett nok: Nedover i skogen på vestsida av Torkelsbustryken fant han til sammen 16 containere. Det var ikke mye Knut kunne gjøre med dette aleine. Han gravde containerne ned i snøen og pusset vekk sporene. Ut på vinteren ble utstyret fordelt på Milorg.
Noen dager seinere fikk Knut en ny telefon. Denne gangen ble han bedt om å møte fram på Timmermannstølen. Der traff han Leif igjen sammen med noen andre karer, blant dem Asbjørn Dalevold og Rolf Såtvedt. Sammen drog de utover til Purkeset og Rustadstølen."
Les mere i "BJØRN" under.
Fra Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Pålsbudammen | Se mer |
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
SYNINGEN | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Rivenhall | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
W/O Bellinger L G | Se mer |
F/O Bowman R W | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Short Stirling IV LK543 8Z-E ✬ | Se mer |
Short Stirling IV LK140 8Z-O ✬ | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Lidvard Hytta og Einar Tufte; "BJØRN" LEIF LEVORSEN, 1994 | Se mer |
AM 308 FLANK 8 SLIPP 1 SYNINGEN FIRECREST | Se mer |