AM 254 SOE Operation CRUPPER XXIII 3
Beskrivelse
Særmelding BBC : " Tapper er kosten"Code : N Nobody) Signal bakke: C Signal fly: C
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
13 11 500 015 135 06:20
12 9 500 020 150 06:55
Squad: RAF 138
1. F/O CORNWALLIS Stirling IV LK272 NF-P
2. F/O SLEVIN Stirling IV XXXX NF-R
Out: 30.12.44 21:17/22:05 DROP 02:11/03:18
- 1
- F/Lt Peter Brownell Cornwallis RAFVR - Pilot
- Sgt John Edwin Cory RAFVR - Gunner
- Sgt Hunt B C - Flight Engineer
- F/Sgt Stuart Samuel Hagerty (Can) RCAF - rear Gunner
- P/O Stanley Arthur Pepworth DFM, RAFVR - Navigator
- F/O John Edward Stanton RAAF - Air Bomber
- W/O Brian Douglas Tovey (Aus) RAAF - Wireless Op
- 2
- F/O Slevin L G Pilot
- F/S Kyle IJ
- F/S Isarsch G M (Aus) W/op
- F/S Maude G M (Aus)
- Sgt Clark I L A/G
- Sgt Parion L G Rear Gunner
- Sgt Breeze J I F Eng
1. Captains report:
Target Norway, Crupper 23. Carrying 13 containers and 11 packets. Operation completed.
2. Captains report:
Target Norway, Crupper 23. Carrying 12 containers and 9 packets. Operation completed.
Dagene, eller rettere sagt nettene, omkring nyttår ble en vellykket — eller heldig tid. Vi hadde nå meldt inn og fått godkjent i alt atte slipplasser, derav fem i selve Vassfaret.
Vi hadde også fått tilskudd av flere karer fra Holt-Larsens avsnitt i Begnadalen, så vi kunne om nødvendig bemanne alle samtidig. Det ble et herlig klarvær med måneskinn
størstedelen av perioden, og været var antakelig bra i UK og over Nordsjøen også, for vi fikk en serie med slipp. Den 30. desember fikk vi således særmelding for i alt seks plasser — og hva bedre var, vi fikk fly til alle, endog to til hver av tre av dem. Vi blinket forrresten til en tysker også denne natta. Saken var nemlig at vi var livende redde for ikke å blinke. Da vanket det vondord fra UK om at vi ikke hadde vært på plass.
Følgen var at vi alltid tente lysene og satte i gang blinking av kjenningsbokstaven straks vi hørte flydur. Det gjorde vi også denne natta, men ved én anledning oppdaget jeg at det var et to-motors fly, og siden de allierte bare brukte fire-motors på denne tjenesten, slukket vi straks. Da hadde nok tyskeren allerede sett blinkingen, for han gjorde et par svinger over oss før han forsvant. Et fly hadde forresten allerede sluppet, og skjermene lå og dro i vinden.
I alt fikk vi inn ni flylaster denne natta, derav tre matlaster. Av de ni fikk vi seks i selve Vassfaret.
Med et av disse flyene var også de pakkene som hadde vært i fly nr. 2 da
vi dro fra UK. De ble alle funnet og gleden var stor. Vi syntes vi var blitt rike.
Les mere i boken
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Storaustjern "N" | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Tempsford | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
F/O Slevin L G | Se mer |
F/Lt Cornwallis Peter Brownell ✝ | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Short Stirling IV LK272 NF-P ✬ ✝ | Se mer |
Short Stirling IV XXXXX NF-R | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Flt.Lt. Peter B. Cornwallis | Se mer |
Fallskjermer over Vassfaret | Se mer |
The National Archives | Se mer |