AM 219 SOE Operation CRUPPER XV 1 Golden Eagle
Beskrivelse
Særmelding BBC "Måker over stripet seil"Code: HARRY Signal bakke: "G" Signal fly: NA
GEE: NA
EUREKA: NA
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
12 12 05:03
Squad: 856 BS 492nd BG
1: 2Lt Jaske John C B24D-80- CO 42-40618 5Z-E
Out:21:10 - DROP NC
- 1
- John C. Jaske - Pilot ASN 0829487
- Clifford V. Fogerty,Jr. - Copilot ASN 0833514
- Orestas M. Bajoura - Navigator ASN T-132831
- Robert M. Cozine - Bombardier ASN 0785167
- James O. Brafford - Gunner ASN 37011938
- David R. Blatchford - Gunner ASN 42091016
- John S. Conroy - Gunner ASN 42071063
- William H. Cole - Engineer ASN 34717605
- Raymond G. Docter - Gunner ASN 37633485
- Walter M. McGinnis - R.O. ASN 31310730
Not reached. Enginetrouble. Load jettisoned.
Carpetbagger Mission Reports Summary
HS8-146 p191-192
Station 179 log.
En internasjonal operasjon
Natten i forveien hadde flyet tatt av fra Harrington Airfield Northampton i England. Flyet var av typen B-24 Liberator og var en del av den såkalte Operasjon Carpetbagger. Denne operasjonen var ledet av den amerikanske hærens luftvåpen, og hadde til hensikt å forsyne motstandsbevegelsene i besatte land med våpen og annet krigsviktig materiell. Fra januar 1944 til slutten av krigen slapp gruppen spioner og forsyninger til motstandsbevegelsene i Frankrike, Belgia, Nederland, Danmark og Norge.
Over Risør ble flyet angrepet av et tysk Messerschmitt-nattjager. Drivstofftankene tok fyr og en av motorene stanset. Piloten forsøkte å få flyet høyere opp i lufta etter sammenstøtet, men måtte oppgi forsøket da flyet hadde for store skader. I stedet ga han ordre om at mannskapet skulle komme seg ut.
Mannskapet kastet seg ut i fallskjerm, og flyet gikk i bakken med et brak over gården Eikelund ved Hallevannet. Flyets Radar-Bombardier Stephen J. Marangas fant ikke sin fallskjerm og forsøkte en stund å klamre seg til en av de andre. Rykket som kom da fallskjermen åpnet seg var imidlertid så kraftig at Marangas ikke klarte å holde seg fast lengre, og dermed ble han drept i møtet med bakken. De andre ni overlevde landingen, selv om tre av amerikanerne brakk beina i landingsøyeblikket.
Vitner forteller
I 1995 fortalte Harry Sandene, som bodde like ved, følgende til journalist Per Nyhus:
«Jeg var vel en av de få som så flyet mens det ennå var i lufta. Det gjorde en venstresving over Halle og Åres og sto allerede i brann. Så dette voldsomme braket og ildhavet. Halvpåkledd styrtet jeg ut. Så hørte jeg en serie smell fra det brennende flyet – mitraljøser som gikk av i varmen. Ingen ble truffet, men låveveggen ble en del pepret».
Halvannen time etter at flyet hadde styrtet kom tyske soldater fra Oddane Fort til gården der flyet hadde styrtet. Søskenparet Karen og Harry Sandene fortalte til Per Nyhus at det tok overraskende lang tid før tyskerne kom til åstedet. «De første kom rundt klokka fire, åpenbart preget av gårsdagens feiring av Hitlers fødselsdag. Litt etterpå kom gestapofolk fra Larvik, stilte oss opp på linje, visiterte og avhørte grundig en for en. Tyskerne rekvirerte rom hos oss og bodde her i flere dager etterpå for å holde vakt over flyet» Flere hundre soldater ble delt inn i mindre lag, og hele Brunlanes ble finkjemmet på jakt etter de amerikanske flygerne.
I dekning
Amerikanerne fikk imidlertid god hjelp av både lokalbefolkningen og Milorg. Johannes Aske var sjef for Milorgs 3. tropp i Brunlanes, og fikk raskt melding om ulykken. Til Østlands-Posten fortalte han: «For meg ble det en farting uten like den dagen, på sykkel langsetter landeveiene, på beina gjennom skau og utmark og i båt over til Tjølling.» Han fortalte videre: «Det var tyskere overalt i Brunlanes den nærmeste tiden etter nødlandingen. Jeg kan nevne at en lastebilsjåfør som deltok i operasjonen ble stoppet fem ganger av tyske vaktposter under en tur fra Tanum til Aske.»
Det lyktes Milorg å frakte til sammen syv av amerikanerne i sikkerhet i Sverige. Claude Mc Clure Jr og Ralph Maassen ble skjult i Tanum kirke, før de etter noen dager ble fraktet over til Sverige. Arthur Greenwood og Jack Divine hadde begge brukket beina, og ble arrestert av tyskerne. De ble brakt til Rikshospitalet i Oslo, og befant seg under tysk overvåkning der fram til krigen var over noen uker senere.
Kilder:
Østlands-Postens frigjøringsjubileumsbilag, 8. mai 1995, s. 10 og 11. Artikkel av Per Nyhus.
Magne Hvilens nettside Tiger’s Revenge. Norway, April the 21. – 1945. Her har han samlet brev og dokumenter knyttet til nødlandingen, samt beretninger fra noen av de overlevende amerikanske flyverne.
Foto: Larvik Museum/Vestfoldmuseene
Harrington: MACR 14189 Keeney 200445.pdf
Les også De kom om natten under.
Til Sted
| Tittel | Lenke |
|---|---|
| Blanktjern | Se mer |
Fra Base
| Tittel | Lenke |
|---|---|
| RAF Harrington | Se mer |
Deltakere
| Navn | Lenke |
|---|---|
| S/Lt Jaske John C | Se mer |
Transportmiddel
| Navn | Lenke |
|---|---|
| Consolidated Liberator B-24D-80 42-40618 5Z-E "Air Tramp " | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
| Tittel | Lenke |
|---|---|
| Carpetbagger Mission Reports Summary | Se mer |
| Per Chr Hurum og Bjørn G Harrson, De k om om natten | Se mer |
