AM 185 SOE Operation CRUPPER 9 Golden Eagle 2
Beskrivelse
Særmelding BBC "34"Code: BERIT Signal bakke: P C-type Signal fly: N
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
12 12 600 005/150 150 04:35
12 12 400 070/300 135 03:49
Squad: RAF138
1: F/Sgt Sicklemore Stirling "S"
2: F/Lt O'Bern Stirling "O"
Out: 19:30/09 - DROP 00:19-22/23:39
- 1
- F/O Sicklemore S K Pilot
- F/S Ascroft J B A/B
- F/S Richards W H Nav
- F/S Anderson R H WOP
- Sgt Stevenson G W A/G
- Sgt Dennison W Rear gun.
- Sgt Rivett E E F/Eng
- 2
- F/Lt O'Bern M Aus Pilot
- F/S WIlliams C D Nav
- F/S Bradshaw W Jr A.bomb
- P/O Grayhook V N Wop
- F/O Erving A H R.Gun
- P/O Pellatt R A AG
- Sgt Sunderland, D C F/Eng
1st run - 600 ' 005 deg 150 mph
2nd run 600 ' 150 deg 150 mph.
Containers- 6 packages at first 6 packages on secound round. Packages ok.
2. Crupper 9 19.09 03.49 Target Norway carrying containers, packages, Completed D/R run from lake 60.33.10 N 10.03.E SPERILLEN. Light seen on ETA, Laid our on side of hill. Carrier letter "L". Dropped two runs, 8 packages 12 containers the 4 packages. Saw lights ab on 100 deg from our l ight. Different drop. Packages ok.Mottakere trodde at 24 C + 24 P var fra samme fly, men det var to fly.JW
AIR-27-956-4 p9
HS7-132 s130-1
Fra Greenfinch 20/9/44
Var tilstede på droppeplass vest Kjølfjell i natt på særmelding « 34 «. Fly ankom klokken
23.45, og svarte korrekt på våre signaler. Vi hørte flyet gjentagne ganger i løpet av halvanden time, men det kom ikke tilbake for å droppe. Vennligst finn årsaken. Vi er fortsatt klar. Hermandsen"
Les mere i De kom om natten under.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
KJØLFJELL | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF Tempsford | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
F/O Sicklemore Stanley Kenneth | Se mer |
F/Lt O'Bern | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
Short Stirling IV XXXXX NF-S | Se mer |
Short Stirling IV XXXXX NF-O | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Bjørn Geirr Harsson og Per Chr Hurum; De kom om natten, Fallskjermslipp til Milorg D14-2 i 1942-45 | Se mer |