SUB005 SIS Operation UPSILON
Beskrivelse
13/11-3/12-42 Knudsvika, Mefjordvær, Medfjorden Senja
SUB004 Junon (fr uvb)
Capitaine de frégate Jean-Marie Querville, fra Boatsroom Voe, Shetland
Vellykket landsetting, devis mislykket uttrekning
UPSILON (Kvaløya ved Tromsø)
[Et torpedoangep ble utført mot tysk konvoi]
Landsatte forsyninger. Med: k/o: Hugo C Munthe-Kaas og Paul Nygaard.
Måtte etterlate to franske og to norske gaster (Arne Kvisvik, Jens Johannesen) pga vanskelig sjø.
T.Melien
Loggboken:
7. oppdrag
• 13. november - 3. desember 1942 Ilandsetting av radioutstyr på norskekysten (Mefjord 6930N-I730E) Operasjon Upsilon
• Avgang Dundee 9. november kl 16.30. "Junon" ankommer Lerwick den 10. kl. 23.35 og drar derfra dagen etter kl. 11.00 for å kaste anker i Boatsrom Voe kl. 15.50.
• Avgang Boats rom Voe den 13. november kl. 07.45, med kurs for norskekysten. Dårlig vær. SØRVEST kuling den 15. fulgt av nordost storm om natta (To vakter var oppe. bølgene skyllet over båten, navigeringa/seiling måtte foregå med lukket luke, vakthavende offiser fast på brua). Landkjenning den 16. om kvelden ved Kjølva (ytterste Nord. på Vestsida Mefjorden). Det ble bestemt å prøve operasjonen neste dag dersom været tillot det - krysset i rom sjø.
• 17. november kl. 06.15 - Landkjenning - satte kursen mot fjordgapet: Lett sørlig bris, sjøen roet seg.
• 17. november kl. 11.30: En fiskeskøyte passerte.
• 17. november kl. 12.00: Posisjon 0 m, 3 i 314 til Mefjord fyr. Observerte stranda der vi skulle gå i land/losse. Mislykket forsøk på å sette ubåten på bunnen (31 meter). Forhindret av dønningene og en bratt skråning. Forble neddykket til det ble mørkt. Steg opp kl. 17.20, 200 meter fra fyret.
• 17. november kl. 17.30: Landsatt ved hjelp av en gummibåt løytnant Munthe Kaas. som skal ta kontakt med landsbyen.
• 17. november kl. 17.55: Uten å vente på tilbakemelding fra Munthe Kaas og for å påskynde operasjonen, ble ilandføring av materiell igangsatt. Uværet gjorde det vanskelig.
• 17. november kl. 19.52: Andre landføring. Gummibåten kommer tilbake kl 20.20, ikke losset, med Munthe Kaas som forteller at han er blitt fortalt av landsbyfolket at skøyta som ubåten passerte kl. 11.30 landet/hadde med en gruppe på 10 tyske soldater som oppholder seg i et hus som man ser opplyst noen hundre meter fra ubåten, og at det er varslet om nordvest storm. En av nordmennene var falt i vannet på tilbaketuren, og det ble nødvendig å erstatte han med to franskmenn
- kommandanten vurderte der som best i tilfelle vanskeligheter, og dermed dro gummibåten i land med to nordmenn og to gaster fra "Junon" (kvartermester kanon Sara og matros rormann Guillot), for å hente tilbake det allerede ilandførte materiell, samtidig som de glemte å ta med en Signallampe.
• 17. november kl. 21.30: Uværet tiltok. Kommandanten på 'Junon' signaliserte til sitt mannskap at de skulle forlate materiellet og returnere ombord. Kl. 22.30 ble det umulig å stå på stedet uten å sette ubåtens sikkerhet på spill. Kaptein Querville signaliserte at han ville forsøke å komme tilbake neste dag til stranden sør for landsbyen og dro ut i åpen sjø.
• Dagen etter, 18. november, da 'Junon' kom til innløpet til Mefjorden, hadde ikke værforholdene forbedret seg, tvert om. Da han trodde at han fikk øye på fire menn omtrent på i landings stedet, gikk Querville opp til overflaten kl. 12.35, 200 meter fra fyret og studerte vika nøye. Men i virkeligheten var det ingen der, og ' Junon' dukket og forlot fjorden.
Om ettermiddagen spaknet vinden, og dreide vestlig. Men da det ble bestemt at det skulle gjøres et nytt forsøk, måtte man innstille det, idet babord motor hadde fått en skade. 'Junon' stakk til havs igjen. Etter å ha rapportert forskjellige forslag på ilandførings sted til Admiralitetet, og mens man ventet på instrukser, seilte 'Junon' utenfor innløpet til Vestfjorden (innseilingen til Tenholmfjorden) den 21.. 22., 23. og 24. november. Denne patruljen medførte ingen angrep, en konvoi med mindre skip som eskorterte en liten flytedokk ble observert den 23. i farvannene utenfor Tenholmen. Forholdene og avstanden mellom skipene umuligjorde et angrep, og 'Junon' passerte under konvoien.
Instruksjoner om å landsette materiellet lenger inne i Mejjorden (på sørsiden), ble mottatt. Admiralitetet ønsket å få de akterutseilte mennene ombord der, og 'Junon' kom tilbake til Mefjorden den 25. november.
• 26. november: Operasjonen utsatt.
• 28. november: Operasjonen utført under middels forhold (sjø fra nord - nordøst). 'Junon' gikk inn fjorden kl. 11.00 og oppdaget det bestemte landingsstedet ( Kvalvika, 3,5 sjømil fra fyret, i retning bunnen av fjorden).
• 28. november kl. 17.08 forlot en gruppe på to nordmenn, en engelskmann og en franskmann ubåten, for å bringe på land materiellet i to turer. Intet spor etter de fire mennene som var blitt igjen på land 10 dager tidligere. En snøstorm bygde seg opp. Kl. 22.00 seilte 'Junon' fra Kvalvika og satte kursen mot Lerwick, hvor den ankom den 3. desember kl. 07.35.»
På land skjedde dette:
"Den franske ubåten «Junon» på hemmelig oppdrag til Mefjorden. Den 17. november 1942 seilte den franske ubåten «Junon» inn Mefjorden. Oppdraget var å landsette forsyninger til motstandsbevegelsen i Kvalvika.
Ubåten seilte inn til Knutsvika, ikke Kvalvika som tidligere planlagt. Kvalvika var et bedre egnet landsettingssted. Delte skjedde på en stormfull natt.
Ombord var flere nordmenn, deriblant den norske kjentmannen og etterretningsoffiseren Hugo Munthe-Kaas. Ubåten foretok oppstigning ute på Mefjorden ca. en km i luftlinje fra ungdomshuset i Mefjordvær. Lite ante de at det samtidig var 12 tyskere i området, som holdt på med riving av ungdomshuset i fiskeværet.
Hugo Munthe-Kaas og fire gaster ble satt i land ved hjelp av en gummibåt.
Etterretningsoffiseren hadde Sverre Brox som kontaktperson i Mefjordvær. Han tok seg fram over fjellet tii fiskeværet. På vegen passerte han ungdomshuset, og da fikk han se at det var stor aktivitet der. Lite ante han der og da at det var tyskere som rev ungdomshuset. Dette fikk han informasjon om da han fikk kontakt med Sverre Brox. For ikke å vekke oppsikt, måtte de gjøre som om ingenting hadde hendt. Ilandsettingen av utstyret hadde startet ute i fjorden. Været var meget dårlig på yttersiden av Senja denne natten, og på grunn av dette ble ubåten tvunget til å seile ut Mefjorden. I fjæra stod to norske og to franske etterlatte gaster fra ubåten. Gummibåten deres hadde veltet i det stygge været, og situasjonen var dramatisk. De måtte bare stå og se på at ubåten de tilhørte forsvant ut fjorden uten dem. Flere personer Ira Mefjordvær, en av dem var Fritz Pettersen, var med pa å få brakt del landsatte utstyret i sikkerhet. Det var ca. 30 kasser, og hver av disse veide ca. 25 kg. Utstyret ble nedgravd i en myr. slik at det skulle være vanskelig å oppdage for uvedkommende. Det ble en lang og kakl natt for alle som deltok i delte arbeidei. spesielt for de fire gastene sont hadde hatt el ublidt opphold i det kalde vannet etter at gummibåten deres hadde veltet.
Det store spørsmålet var nå; Hvordan skulle de klare å lå gastene tilbake til ubåten? Til slutt ble del bestemt al de skulle bruke ekspedisjonsbåten. Gummibåten var nå skaret i småbiter for å slette alle spor. Fire mann. Reidar og Håkon Brox, Rask Danielsen og Anders Sivertsen, fra Mefjordvær var med på denne farefulle operasjonen.
I styrehuset på ekspedisjonsbåten hang det en plakat med følgende ord-
lyd: «Forbindelse med fienden straffes med døden». En slik plakat var påbudt av tyskerne på alle fartøyer. Det var sikkert mange tanker som svirret i hodene til de fire fra Mefjordvær når de skottet opp på plakaten og tenkte på oppdraget de hadde påtatt seg. Tyskerne var ikke langt unna, og derfor måtte de være meget forsiktige. I over en lime lette de etter den franske ubåten uten resultat. «Junon» var ikke å se. En av de franske gastene var i en meget dårlig forfatning (forfrysning), og noe måtte gjøres med en gang. Det sto om liv. Gastene ble innkvartert på hytten til Hans Broks, og lite ante de om at oppholdet her ville vare i over fire måneder. Et stort hjelpeapparat ble igangsatt fra alliert side for å hente de fire gastene som befant seg på en avsidesliggende hytte nær Medfjordvær på Senja. Navnene på de fire gastene var: Michel Sarra (fransk), Oliver Guillot (fransk), Arne Kvisvik (norsk) og Jens Johansen (norsk) (26)."
Les mere i "Karoline kaller Kari" : lokale krigshistorier fra nord 1940-45
Se også Silent Patriot, Astrid Karlsen Scott - p 159.
Til Sted
Tittel | Lenke |
---|---|
Knutevika | Se mer |
Fra Base
Tittel | Lenke |
---|---|
Scalloway SHGJ | Se mer |
Deltakere
Navn | Lenke |
---|---|
Capitaine de corvette Georges Cabanier | Se mer |
Hugo Munthe-Kaas (KS) | Se mer |
Paul Kristjern Nygaard ✝ | Se mer |
Jens Johannessen | Se mer |
Arne Kvisvik | Se mer |
Michel Sarra French Kvartermester | Se mer |
Oliver Guillot French soldier | Se mer |
Fremdrift
Navn | Lenke |
---|---|
SUB FR Junon | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
"Karoline kaller Kari" : lokale krigshistorier fra nord 1940-45 | Se mer |
Silent Patriot, Astrid Karlsen Scott | Se mer |